Test: Digitaltrommer

Digitaltrommer, el-trommer, synthtrommer. Musikalsk problembarn? Leketøy eller verktøy?
04.09.2014
10:07
27.08.2015 20:02

even@musikkultur.no

Digitaltrommer er så mangt. For å sikre at vi testet relevante sett for profesjonelle, rådførte vi oss med bransjen og endte opp med å teste kun to sett: Roland TD-30K og Yamaha DTX 950. Svenske 2box retter seg inn mot det samme markedet, men dessverre hadde ikke deres nyeste sett ankommet landet i testende stund. Vi valgte å teste sett i omlag samme prisklasse, selv om Roland har en toppmodell som er nesten 20 000 kroner dyrere enn Yamahas toppmodell.

Vi kalte inn to svært erfarne brukere for å vurdere trommesettene og dele sine erfaringer med digitale trommer. Ole Devold fra Loveshack, Tritonus og Mindtech har brukt digitale sett live og i studio i en årrekke. Lage Thune Myrberget er frilanstrommis, underviser på NISS og styrer kompetansenettstedet trommer.no. Han har bred erfaring med å bruke utstyret i pedagogisk øyemed.

– Jeg tenker det er viktig å se på kreativiteten som utløses av mulighetene ved et digitalsett, ikke bare hvordan det simulerer akustiske trommer, sier Myrberget.

Video: Ole Devold og Lage Thune Myrberget prøver ut trommene.

Likhet og forskjell

– Når vi hører på settene side ved side, virker det som det er litt lavere output på Roland, sier Devold.

– Når vi sammenligner akustiske sett, så lener Yamaha seg på lyden fra sine akustiske modeller. Det betyr at de har en signatur som Roland mangler, sier Myrberget.

– Helt klart. Roland oppleves mer «hjemme» når vi spiller typiske Roland-signaturer som TR 808-909-lyder. Yamahas hjerne er eldre og det merkes. Jeg ser i menyen at siste oppdatering var i 2009, sier Devold.

Proft

Gutta bytter sett, endrer program, diskuterer litt fram og tilbake.

– Når det gjelder lydbankene, så holder begge to en profesjonell standard, sier Devold.

– Enig. Når vi kommer vekk fra de akustiske lydene og inn på oppsett som gjør andre ting, så trigges kreativiteten hos meg like godt hos Roland som Yamaha, sier Myrberget, og deretter jammer de over et melodisk oppsett fra Roland sammen med et perc-oppsett fra Yamaha.

Pad’er

Yamahas overflate er en slags porøs gummimatte, Roland sverger til såkalt mesh. I motsetning til Yamaha kan den strammes og slakkes. Målet er at de ikke skal lage egenlyd, men føles som en ekte tromme.

– Selv om jeg spiller mye på Roland, så liker jeg Yamahas pad’er, sier Devold.

– Jeg reagerer på sensitiviteten! Begge sliter når man slår svake slag, dessuten har Yamaha svak trigging ut mot kanten av tromma. På Roland må man på enkelte program aktivt velge rimshot eller crosstick. Det er litt underlig, sier Myrberget.

– Yamaha har en knapp på hver pad som justerer forskjellige faktorer som for eksempel seidestramming, tonehøyde, alt etter hvilke program man bruker. Det er genialt, sier Devold.

Jazz

Begge modellene har program som emulerer vispekomp, men bare Roland gir deg mulighet til å bruke ordentlige visper.

– Ingen er helt «der», sier Myrberget.

– Roland tillater vispebruk, men hvis jeg slår på tam’en er det bare volumet som endrer seg hvis jeg slår hardere. Når du slår på en akustisk tromme, vil mange faktorer endre seg. Det er flere oppsett hos begge to som har dette problemet. Et annet eksempel er at basstromma i jazzsettet hos Roland ikke «kveles», som en akustisk vil gjøre når du tramper hardt.

Savner større variasjon

– Jeg har erfart at Rolands kantgummi, som dekker selve rim’en på tromma, har en tendens til å ryke og da ødelegger det triggingen. Du kan bare fjerne den, men det er ikke bra, da lydnivået øker betraktelig, sier Devold.

– Begge burde ha større variasjon i pad-størrelse. Det er noe med å bevege seg rundt på et sett hvor avstandene mellom trommene blir for trangt og treffpunktet for lite. For oss som spiller mye akustisk, må man stille om bevegelsesmønstre når man går digitalt, sier Myrberget.

– Yamahas stortromme er tung og føles god å spille på, men ingen av dem fungerer optimalt med dobbeltpedal når du overstiger et visst tempo. Du treffer ikke senteret av tromma med en dobbelpedal, og det er egentlig bare den største og tyngste basstromme-paden til Roland som har masse nok til at det ikke byr på problemer, sier Devold.

VIDEO: Vi gjør klar til test

Cymbaler

Det er vanskelig å gjenskape kompleksiteten i en cymbal, men produsentene blir stadig bedre.

– Jeg brukte akustiske cymbaler før, men nå har jeg gått over til digitale. Rolands cymballøsning er mer smidig. Jeg blir ikke helt fortrolig med Yamahas cymbaler. Den beste hi-haten for meg er Rolands VH11 og det er ikke engang den dyreste modellen, sier Devold.

Hjerne

Produsentene har ganske ulik tilnærming til brukergrensesnitt.

– Jeg får følelsen av at Yamahas har et ingeniørpreg, mens Rolands er laget for trommeslageren. Det appellerer nok til forskjellige tankesett. Jeg kan forestille meg at Yamahas tilnærming kan trigge en helt annen kreativitet enn Rolands, selv om sistnevntes system er lettere å orientere seg i, sier Myrberget.

– Dessverre er det tydelig at Yamahas system ikke er blitt oppdatert på noen år. Det er seks utganger på Yamaha og det er for lite. Roland har åtte og det er et minimum. Yamaha kan laste inn lyder via USB, det kan ikke Roland, men de blir borte når du slår av. Det er litt 1999.

Viktige funksjonsforskjeller

– Jeg liker innmari godt «groovechecken» til Yamaha, sier Devold.

– Med denne kan du via en rekke metoder sjekke hvor tett du spiller opptil et click.

– Roland har noe tilsvarende på rimeligere modeller, men det er fjernet på de dyrere. Det er en kjempebommert, selv om de har en V-drum-app som gjør slikt, sier Myrberget.

– TD 30 har en egen fader som regulerer ambience. Det er en stor mangel hos Yamaha. Der må du ratte før du kan bruke det. Det er mye jobb. Roland har separat crash/ride-utgang og at Yamaha mangler det, er ikke bra. Dessuten har Roland et eget oppsett for kontrollering av lytting, som Yamaha mangler. For meg er det en avgjørende faktor. Det er innmari viktig å ha kontroll på lyttinga!

Yamaha er knyttet opp mot Cubase, men denne funksjonaliteten testet vi ikke. Roland har, så vidt vi kan se, ingen tilsvarende direktelink til noen DAW.

Myter?

– Finnes det noen myter rundt digitale trommer som bør «mythbustes»?

– Det er noen som tror man kan spille fortere på digitale trommer. Det er ikke sant, sier Devold.

– Benytter ikke en del ekstremmetalltrommiser pad’er for å bruke mindre energi og dermed spille fortere med mer output?

– Jo, og det er i for seg riktig at hvis du ikke er helt i form, så kan du spille svakere, skru opp output og få samme trøkk i backbeaten.

– Akustisk er det stikkene sammen med håndlaget som skaper lyden. Digitalt låter det riktig med en gang og det gjør folk kompetente fort. I en opplæringssituasjon må man være obs, for det kan gjøre det mer inspirerende for eleven, men det kan fort bli demotiverende når du går over til akustisk, sier Myrberget.

Hvorfor digitalt?

• Total kontroll over volum og lyder

• Total kontroll over monitor (gutta i bandet liker det, sier Devold)

• Slipper å ta med masse perkutstyr, de er allerede i lydbanken

• Mye å leke med

• Kan komponere helt egne trommesett

• Stimulerer til læring

• Du kan øve på lavere volum

Ordliste

TR 808-909: Roland trommemaskiner mye brukt i klassisk hiphop

Pad: Digital triggertromme

Trigge: En elektrisk impuls som leses av en elektronisk hjerne

Mesh: Vevd fiberoverflate som illuderer trommeskinn uten lyd

Lydbank: En samling digitale lyder, organisert etter tema

Fader: Skyveknapp for justering

DAW: Digital Audio Workstation, innspillingsprogramvare

Roland TD-30K

Pris: kr 33 000,-

Positivt

• Oversiktlig brukergrensesnitt

• Separat ride/crash utgang

• Gode cymbaler og hi-hat

Negativt

• Svak gummikant på trommene

• Mangler lærefunksjoner

• Svakere akustisk signatur

• Mangler justering direkte på pad’en.

• Litt små pad’er

Yamaha DTX 950

Pris: kr 43 456,-

Positivt

• Gode pad’er

• Groovecheck-funksjon

• Ok tam-vispelyder

• Akustisk signatur

• Linkbare pad’er

Negativt

• Begynner å bli gammel

• For få utganger

• Mangler ambiencekontroll

• Ingen god lyttekontroll

04.09.2014
10:07
27.08.2015 20:02

Hvorfor digitalt?

• Total kontroll over volum og lyder

• Total kontroll over monitor (gutta i bandet liker det, sier Devold)

• Slipper å ta med masse perkutstyr, de er allerede i lydbanken

• Mye å leke med

• Kan komponere helt egne trommesett

• Stimulerer til læring

• Du kan øve på lavere volum

Ordliste

TR 808-909: Roland trommemaskiner mye brukt i klassisk hiphop

Pad: Digital triggertromme

Trigge: En elektrisk impuls som leses av en elektronisk hjerne

Mesh: Vevd fiberoverflate som illuderer trommeskinn uten lyd

Lydbank: En samling digitale lyder, organisert etter tema

Fader: Skyveknapp for justering

DAW: Digital Audio Workstation, innspillingsprogramvare

Roland TD-30K

Pris: kr 33 000,-

Positivt

• Oversiktlig brukergrensesnitt

• Separat ride/crash utgang

• Gode cymbaler og hi-hat

Negativt

• Svak gummikant på trommene

• Mangler lærefunksjoner

• Svakere akustisk signatur

• Mangler justering direkte på pad’en.

• Litt små pad’er

Yamaha DTX 950

Pris: kr 43 456,-

Positivt

• Gode pad’er

• Groovecheck-funksjon

• Ok tam-vispelyder

• Akustisk signatur

• Linkbare pad’er

Negativt

• Begynner å bli gammel

• For få utganger

• Mangler ambiencekontroll

• Ingen god lyttekontroll