Messestemning: Såkalte meet & greet er meget populære. Her stimler folk rundt Alice Cooper.

Messestemning: Såkalte meet & greet er meget populære. Her stimler folk rundt Alice Cooper.

Even Finsrud

NAMM show 2018:

NAMM 2018 bekreftet at bransjemessen som lanserings- og møtearena slett ikke er død. Krisestemningen som har surklet under overflaten siden finanskrisen, er for det meste borte.
14.03.2018
09:28
14.03.2018 09:28

even@musikkultur.no

Skal du delta på én musikkutstyrsmesse i året, står valget for de fleste mellom NAMM i USA og Musikmesse i Frankfurt. De er de største musikkutstyrsmessene, og skal du følge med, må du rette blikket mot dem.

Etter det første møtet med begge, kjenner man på behovet for gode sko. Man tilbakelegger bokstavelig talt milevis på parkett og teppelagt gulv. I år ble dette oppveiet av Californias fine januar-temperaturer og selv om det generelle støynivået på messa, paradoksalt nok, vanskeliggjør testing av nytt utstyr, så får man følelsen av at det er her det skjer.

Ingen tegn til nedgang

For få år siden ble det spådd at messene ville få mindre og mindre betydning, fordi produsentene ville bruke andre arenaer for lansering. Til en viss grad er dette korrekt. Flere produkter blir lansert gjennom hele året, men det er tydelig at bransjen trenger steder for å møtes. Mingling, samtaler i korridorene og mange kjendiser gjør sitt til at årets NAMM show kunne skilte med 115 085 påmeldte besøkende. Dette er rekord og sju prosent flere enn i fjor. 7000 varemerker fordelt på omlag 2000 utstillere fylte hallene. For bare få år siden var det tomme utstillerplasser både på NAMM og i Frankfurt, men i år var hallene omtrent fulle, til tross for at Anaheim Convention Centre var utvidet med en ny hall over to etasjer. Antallet internasjonale deltakere økte med åtte prosent, med nesten 20 000 deltakere fra 100 ulike nasjoner.

Norske farger forsvart

Søgnefirmaet Onkart Gromt representerte Norge med et typisk nisjeprodukt: effektpedaler for bass. Tidligere laget de også gitareffekter.

– Det er basseffektene vi virkelig har fått respons på, sier opphavsmann Øyvind Mjanger, når vi møter ham på messens andre dag.

– Gitarister og bassister er konservative folk, så pedalene må trigge kreativitet! De liker de modellene de alltid har brukt, så de nye må være morsomme å bruke og fine å se på.

Effektpedal-markedet er enormt og nyvinninger og satsninger foregår hele tiden.

Men det er mange om beinet. Norske Aalberg Audio prøvde seg, men måtte kaste inn håndkleet i fjor.

Konservativ nyskapning

Fortsatt er det slik at mange produktlanseringer gjerne er relanseringer av eldre modeller, eller at samme produkt kommer med ny farge. Men i år så vi også flere satsninger på innovasjon. Blant det som fanget vår oppmerksomhet i år var Yamahas nye EAD 10, en elektronisk/akustisk trommemodul. Med denne kan du på en enkel og rimelig måte «farge» den akustiske trommelyden med effekter. Rolands skytjeneste, Rolandcloud, gir deg tilgang på mange av Rolands klassiske synther, i form av softsynther og lignende. Sennheiser og polske Zylia har hver sin tilnærming til surroundlyd: Sennheisers Ambeo gjenskaper rommet i 360 grader surround, mens Zylia har laget en kuleformet mikrofon som, via deres egen programvare, analyserer lyden fra bandet som står rundt den og deretter trekker ut separate lydfiler fra hvert instrument, kun med én mikrofon.

Vox fortsetter å utvikle forsterkere med Nanotube-rør, fordi de hevder at det er et spørsmål om tid før de klassiske radiorørene fases ut en gang for alle. Sennheiser lanserer G4, et nytt, analogt trådløst system som skal ta over for G3. Svenske Ehrlund lanserer en håndholdt kondensatormikrofon til livebruk. Den heter EHR-H, og ypper seg mot klassikere som DPA og Neumann. Boss satser videre på sin Katana-gitarforsterkerserie og nytt av året er den trådløse Air, som ikke benytter seg av Bluetooth, men en helt ny trådløs teknologi, ifølge produsent.

På den noe tyngre PA-fronten kan ProLyd fortelle om DB Technologies nye Vio L208 line array-høyttaler, som er både lett, kompakt, fasekorrekt og spiller høyt. Ellers vakte Blackstars nye Unity Pro-bassforsterkerserie en viss oppsikt, Korgs Prologue-synther ga inspirasjon til techno og old school elektronika-artister og flere gitarprodusenter faser ut rosewood på grunn av eksport- og importrestriksjoner på tresorten. Av de mer morsomme nyutgivelsene var Neumanns relansering av den klassiske U67 studio-stormembranmikrofon, samt deres U87-mikrofon, laget i mørkt, glinsende rhodium. Og selvsagt mye mer.

Mange om beinet

– I de senere år har vi sett et visst mannefall i bransjen, men årets NAMM var god for dem som kom seg gjennom de vanskelige årene etter finanskrisen. Det er helt klart at NAMM er blitt en av de viktigste messearenaer for lyd og musikk, sier Christopher Briggs i ProLyd. Han mener at messen i Frankfurt har tapt terreng de siste årene.

– Om vi skal peke på noe som trekker ned ved NAMM, så er det køer ved spisestedene og at det er litt irriterende med alle sjekkpunktene så fort du har gått ut døra for å trekke frisk luft. Litt mer tid til å se etter nyheter hadde vært ønskelig for vår egen del, men det er tett mellom alle møtene. Vi i ProLyd er meget fornøyd med årets NAMM og tar med oss mange bra nyheter hjem.

Rundt om i Anaheim

Messa generer også en rekke aktiviteter utenom messeområdet. Det er utendørskonserter hver kveld på plassen mellom messesenteret og de tilstøtende hotellene. Dette er konserter arrangert for eksempel av store utstyrsprodusenter, eller den stadig tilbakevendende The John Lennon Educational Tour Bus. I år kunne vi oppleve artister som Melissa Etheridge, Bootsy Collins, Michael MacDonald og Sam Moore (fra den legendariske soulduoen Sam & Dave). Rett i nærheten ligger The House of Blues, og der ble årets She Rocks Awards, den sjette i rekken, utdelt til blant andre Pat Benatar, Melissa Etheridge, og The B52s Kate Pierson og Cindy Wilson. Selveste Jackson Browne mottok The Les Paul Innovation Award, og mye mer.

14.03.2018
09:28
14.03.2018 09:28