NAMM 2021: Messe mot normalt!

Covid klarte ikke helt å ta knekken på NAMM Show 2021. I stedet for å samle folk på messe, arrangerte de alle nettmøters far og mor!
04.02.2021
15:10
03.02.2021 23:49

even@musikkultur.no

– Jeg deltok på virtuell NAMM med to hatter på, både som utstiller og distributør, og syntes det fungerte fint, sier salgsdirektør i ScaleNordic AS, Kenneth Rustad.

Det var tidlig åpenbart at det å skulle samle flerfoldig tusen mennesker på et sted ikke var mulig i år. NAMM (National Association of Music Merchants) la derfor planer om et digitalt møtested for musikkutstyrsbransjen allerede i fjor sommer. Hele 93 226 påmeldte utstillere, distributører, musikere, pedagoger, mediefolk fra 187 land deltok på den virtuelle messa.

– I prinsippet fungerte messa som normalt: man oppretter kontakt med nye agenturer, pleier gamle kontakter, etc. Jeg fikk vite det jeg behøvde å vite, og informasjonsflyten fungerte som på vanlige videokonferanser.

Deltok aktivt: ScaleNordic og Fluid Audios Kenneth Rustad deltok aktivt i årets NAMM og høstet nyttige erfaringer.

Deltok aktivt: ScaleNordic og Fluid Audios Kenneth Rustad deltok aktivt i årets NAMM og høstet nyttige erfaringer.

Presse

Erstatter ikke fysisk tilstedeværelse

Men selvsagt er ikke en virtuell messe det samme som å faktisk være til stede.

– Man savner den uformelle småpraten. Det er ingen potensielle kunder som ramler innom standen og sjansen for å finne gode produkter tilfeldig, er helt borte. Det er gjerne det som er spennende og nyttig ved å være der fysisk, sier Rustad som hadde todelt oppgave i år: På ene siden pleie kontakter for ScaleNordic som importerer musikkutstyr til Norge og på den andre side vise fram produktene til Fluid Audio hvor han er en av eierne.

– Det er lett og bli usynlig og det er lett å gå seg vill på en nettmesse som denne. Derfor er det viktig å vite hvilke nøkkelord og tagger man ønsker skal bli sett av mulige kunder og hvilke man ønsker å søke på.

Les også: Video fra NAMM 2020

Brann og covid: ProLyds Johannes Mollø-Christensen forteller om mye dramatikk som forhindret direkte deltagelse på virtuell NAMM.

Brann og covid: ProLyds Johannes Mollø-Christensen forteller om mye dramatikk som forhindret direkte deltagelse på virtuell NAMM.

Presse

Covid og brann påvirker store deler av bransjen

– Ikke alle hos oss har kunnet prioritere et virtuelt NAMM i år på grunn av høyt arbeidspress, sier produktansvarlig hos ProLyd, Johannes Mollø-Christensen.

Firmaet har fått føle ringvirkningene etter en tragisk hendelse i industrien.

– I vår del av bransjen er vi sterkt berørt av brannen i AKM Factory i Japan på slutten av fjoråret. Den produserte nesten alt av analog/digital-kretser som brukes i det meste av utstyr som konverterer lyd fra analogt til digitalt og tilbake igjen.

Dette påvirker tilgjengeligheten av produkter fra de fleste produsenter av utstyr. Ringvirkningene av dette vil føles i lang tid i denne delen av bransjen og er nok en av grunnene til at flere har merket seg færre nyheter enn vanlig.

– Men vi har fulgt med på hva som har dukket opp, mest via de forskjellige mediekildene som for eksempel Gearslutz og forskjellige Facebooksider. Men messa har vi rett og slett ikke hatt tid til å følge online, avslutter Mollø-Christensen.

Selv om neste års NAMM forhåpentelig blir på normal måte, vil nok årets erfaring og kunnskap bli brukt til å arrangere en parallell strømmevariant.

04.02.2021
15:10
03.02.2021 23:49

Mest lest