Flytrøbbel: Jovan Pavlovic turnerer mye. Her er han i Beograd, der han kommer fra.

Flytrøbbel: Jovan Pavlovic turnerer mye. Her er han i Beograd, der han kommer fra.

Privat

Trekkspiller frykter flyselskapene ødelegger jobbmuligheter

Utfordringer med å frakte trekkspillet på fly, er i ferd med å gå ut over arbeidsmulighetene til Jovan Pavlovic. Han etterlyser tydeligere praksis hos flyselskapene.
09.05.2019
11:17
12.06.2019 14:11

marte@musikkultur.no

Det er et utømmelig tema til frustrasjon – frakt av instrumenter på fly. Og for trekkspiller Jovan Pavlovic som turnerer mye, både i Norge og utlandet, har frustrasjonen toppa seg det siste halvåret. Han opplever at praksisen til flyselskapene er stramma inn.

– Reglene er de samme, men praksisen er strengere. Jeg tror dette har å gjøre med en generell utvikling i samfunnet. Verden er blitt strengere og dyrere, og det er hardere konkurranse mellom flyselskapene, mener Jovan Pavlovic.

• Les også: Nå kan du ta med deg fiolinen inn på flyet

Ulik praksis for instrumenter inne i flyet

Trekkspillet passer inn i hattehylla, men bryter med målene for håndbagasje. Dermed er stressnivået høyt hver gang Pavlovic nærmer seg boarding. Hvorvidt han får med seg instrumentet, avhenger av hvem han møter ved gaten. På Norwegian kan han kjøpe et eget sete til trekkspillet, men dette har han ikke fått til på SAS. Trekkspilleren har også brukt store summer på en flightcase, for å kunne sende trekkspillet som spesialbagasje. Denne ble ødelagt ved første flyreise, og trekkspillet ble skada.

– Når man spiller mye, spesielt i Europa hvor lønna er lavere enn i Norge, er arrangørene lite begeistra for å kjøpe en ekstra flybillett til instrumentet. Men også på turneer i Nord-Norge, der det er dyrt å reise, har jeg opplevd arrangører som sier de ikke har råd til en ekstra flybillett, forteller Pavlovic.

Trekkspiller Jovan Pavlovic.

Trekkspiller Jovan Pavlovic.

Privat

Er redd for å miste oppdrag

Han blir ofte bedt av arrangører om å snakke med kabinbesetningen, for å få med trekkspillet inn. På Widerøes fly får ikke instrumentet plass i hattehylla. Her må han be om å få satt det et annet egnet sted inne i flyet.

– I aller verste fall må jeg kjøpe en ekstra flybillett når jeg kommer på flyplassen. «Og så får vi se hvordan vi løser det», sier arrangør.

Musikeren har ennå ikke opplevd at oppdrag er blitt avlyst på grunn av de høye kostnadene ved å fly med trekkspill.

– Men det er like før. Dette er én av grunnen til at jeg synes det er viktig å ta det opp, sier Pavlovic.

• Les også: Verdens beste flyselskap for musikere

SAS: – Skjønn er utfordrende

Musikkultur har tatt en ringerunde til de største flyselskapene som opererer i Norge: SAS, Norwegian og Widerøe.

Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS, sier han «har et bankende hjerte for musikere på turné». Han har sjøl erfaring fra musikkbransjen, blant annet gjennom festivalen Hell Blues Festival og samarbeid med Trondheimsolistene. Johansen kjenner utfordringene musikere møter når de skal inn på fly.

– Grunnholdningen vår er at dette skal vi få til, sier han om å få instrumenter trygt fram til destinasjonen.

– Men dette med skjønn er utfordrende. Kanskje kommer du til et fullt fly, kanskje er du seint ute og kabinen er smekkfull. Da er det gode rådet fra oss: Har du et dyrt instrument, invester i å beskytte det.

Knut Morten Johansen i SAS.

Knut Morten Johansen i SAS.

Presse

• Les også: Billigere bass på SAS

Spesialbagasje får ikke spesialbehandling

Men mange musikere kvier seg for å sende instrumentet ned bagasjebåndet, på grunn av dårlig erfaring med behandlingen det får underveis. Alle flyselskapene forteller at spesialbagasje ikke er synonymt med spesialbehandling.

– Spesialbagasje betyr at kolliet har en ukurant størrelse og må håndteres deretter, forklarer informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe.

Bagasje som er merka «fragile» eller «forsiktig» lastes på lik linje med annen frakt og bagasje, men plasseres på et egnet sted i lasterommet på flyet.

– Vi kan derfor ikke utelukke at instrumentene blir liggende nederst i bagasjetralla når denne skal trilles ut til flyet, med mindre instrumentene er sendt som spesialbagasje. Jeg vil si at kollegene mine som laster og losser behandler all bagasje med respekt, men de kan ha dårlig tid. Flyet kan for eksempel komme forsinka inn til flyplassen. Vi kan derfor ikke garantere at det ikke skjer noe, sier Solli, som forteller at Widerøe svært sjelden får klager på behandlingen av musikkinstrumenter.

Catharina Solli i Widerøe.

Catharina Solli i Widerøe.

Presse

• Les også: For dyrt å reise med kontrabass

Nå kan alle instrumenter ha eget sete på SAS

På Norwegian kan musikere kjøpe et eget sete til instrumentet. Knut Morten Johansen i SAS forteller at fra 1. mars i år innførte SAS det samme. Nå er det med andre ord mulig å bestille flybillett til alle instrumenter, ikke bare cello, slik regelen var før.

– Turnerende musikere er en kundegruppe vi er veldig glade for å ha om bord. Det viser også hvordan fly kan bidra til at folk får oppleve levende musikk over hele verden. Det skulle bare mangle – vi som flyselskap må tilrettelegge på best mulig måte for dem. Og så må man bare beklage at man noen ganger nesten må gjøre kompromisser når det blir utfordringer med plass inne i flyet, sier Johansen.

Widerøe har mindre plass

I Widerøes fly er hattehyllene to centimeter lavere enn i SAS sine fly, og plassen er begrensa. Men også her kan man kjøpe et eget sete til instrumentet.

– Kriteriet er at man må kunne stroppe fast instrumentet med setebeltet. Dette er for å ivareta sikkerheten til passasjerene. Instrumentet kan heller ikke gå over nakkestøtten, forklarer Catharina Solli.

09.05.2019
11:17
12.06.2019 14:11