Små sjefer for Barnas Ultima-dag

Lange møter, mange forslag og litt uenighet hører med når ti barn planlegger festival.
– Det er veldig mye å tenke på når man er sjef for en festival! sier Frida Frafjord (7).
09.09.2014
09:37
27.08.2015 20:02

anne@musikkultur.no

– I dag tidlig var jeg litt stressa, for vi har mye igjen å gjøre til festivalen! sier Frida.

Det nærmer seg Barnas Ultima-dag søndag 14. september, og ti barn er samlet i møterommet til Ultima-festivalen for å planlegge de siste detaljene. Det er mugger med vann på bordet, kopper til hver og små sjokolader. John Vinge er prosjektleder for arrangementet Barnas Ultima-dag og hjelper de ti unge kuratorene i arbeidet.

– Man blir tørst av å jobbe! Vi må skrive presentasjon av programmet og tenke reklame, sier Anders Jacobsen (12).

– Hvordan er det å ha så mye ansvar?

– Det er gøy å være sjef, men man kan ikke tulle så mye, man må oppføre seg voksent! sier Fredrik Frafjord (12) og svinger seg i kontorstolen.

Pilotprosjekt

At Ultimafestivalen arrangerer en egen festivaldag for barn er nytt i år. Det er samtidig et nytt forsøk at barn trekkes med som arrangører.

– Det er et opplagt trekk ved samfunnet at man ønsker å myndiggjøre barn på et tidlig tidspunkt. Begrepet «barns medvirkning» går igjen, blant annet i rammeplanen for barnehager, og innebærer at man ønsker å ta barns tanker og holdninger på alvor. I oppdragelsen hjemme skal det meste også diskuteres, kommenterer John Vinge.

Han er førsteamanuensis ved Musikkhøgskolen og ved Høgskolen i Hedmark og synes det har vært en svært interessant prosess å jobbe tett med de ti medarrangørene.

– Jeg trodde det skulle by på mange utfordringer å arrangere Ultima med barn, fordi musikken er kontekstuell. Mens voksne intellektualiserer musikken for å forstå den, erfarte jeg at det ikke er nødvendig med barn, de er veldig åpne og mottakelige: «Oj, dette høres ikke ut som noe jeg har hørt før ». Det har vært oppløftende! sier Vinge.

Hører mest pop

De ti barna som er kuratorer har hatt mange møter.

– Vi brukte mange timer bare på å bestemme navn på festivalen. Vi var veldig uenige og måtte tilslutt stemme på forslagene, forteller Fredrik.

De har lyttet til musikk og gjort seg kjent med komponister og musikere.

– Vi kan litt om musikk siden noen av oss spiller i korps, men vi hadde ikke hørt så mye eksperimentell musikk før. Vi hører mest pop, og Frida liker Mozart, sier Fredrik og blunker til søsteren.

– Liker dere eksperimentell musikk?

– Ja, det er spennende. Det er rare lyder som blir musikk. Når vi øver på noe i korpset uten å ha sett notene før og ikke får det til, da blir det litt som den musikken vi får høre på festivalen. Det er kult, mener Fredrik, som spiller i Bøler og Nøklevann musikkorps.

– Jeg synes folk bør stikke innom festivalen og se hva det er, for da tror jeg de liker det og blir værende lenge, sier Frida.

Forhandlinger med Operaen

– Hvordan ble dere festivalsjefer?

– Mange av oss spiller instrument og ble spurt av lærerne våre. Vi sa raskt ja til jobben, for det er sjelden man får nesten hele Operaen til å lage noe for barn, sier Anders.

Lars Petter Hagen, direktør og kunstnerisk leder for Ultimafestivalen, fikk ideen om å lage et prosjekt i festivalen for og med barn.

– Vi driver med musikk som skal presse grensene for hva musikk kan se ut som i framtida. Ultimafestivalen skal være en pådriver i musikkutviklingen. Hvorfor ikke gi ansvaret til de som skal være produsenter, publikum, komponister og utøvere i framtida? sier Lars Petter Hagen, som engasjerte John Vinge til å være prosjektleder.

– Ultima har noe eksklusivt ved seg, noe fremmed, men barna er en måte å åpne dører på og si at dette er en festival for alle, sier John Vinge.

Første gangen kuratorgruppa møttes, gikk de rundt i Operahuset en hel dag for å få ideer til hva de kunne gjøre – her hvor arrangementet holdes.

– Vi så for oss røykmaskin i foajeen, laserstråler på veggene, og lyder fra springen på toalettene. Men det fikk vi ikke lov til av Operaen. De er ganske strenge siden bygget er nytt, forteller Anders.

– Men vi får lov å ha dirigentstasjon i foajeen, der kan man leke dirigent! sier Frida.

Barna har også vært i forhandlinger med kafeen i Operaen om å selge noe annet enn «vin og croissanter».

– Vi vil heller at det selges pølser, popcorn, is, og sukkerspinn, slikt som barn liker. Å høre konserter i fem timer og være sulten, det er ikke noe særlig! sier Fredrik.

Blir det bare surr?

MiniØya har hatt et prosjekt med barn som arrangører, og Barnas Supershow i NRK gjør det, men musikken der ligger nok nærere til barns hverdagsliv og preferanser, tror John Vinge, som måtte ha en opplæringsstund med den unge kuratorgruppa han leder.

– I utgangspunktet ville Ultima-ledelsen gi barna frie tøyler til å bestemme hvordan en festival for barn og eksperimentell musikk kunne se ut. Men siden barn har lite erfaring med denne musikkformen, måtte det settes noen rammer. De ble presentert for musikk, artister og komponister som det var mulig å booke, og så kunne de gjøre et utvalg:

Lars Vaular skal rappe til akkompagnement av trommer som er laget av trær som er felt ved Eidsvollbygningen, og Poing skal framføre «bæsjeopera» om den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans.

7 år gamle Frida har vært opptatt av at programmet ikke må bli for barnslig:

– Det er veldig viktig å ha noe på programmet som de voksne liker, for det er de som tar med barna på festival, sier hun.

– Hva kreves når barn skal medvirke i festivalplanlegging?

– Det kreves at barna er interessert, at de er med på rammene, og at de får erfaring med det de skal bestemme over. Da må de bli kjent med uttrykket og hva eksperimentelle uttrykksformer er, sier John Vinge.

Han synes de har hatt mange spennende samtaler, refleksjoner og diskusjoner.

Selv om de unge festivalsjefene får hjelp av voksne til å planlegge, synes Frida det er veldig mye å tenke på, når man er sjef.

– Det er ikke å så lett å lage festival som jeg trodde, for man må avtale ting med mange folk. Innimellom tenker jeg: Går dette bra egentlig, eller blir det bare surr? sier hun.

Utløser penger

Direktør Lars Petter Hagen avviser at Ultimafestivalen, som har knutepunktstatus, drar i gang et prosjekt for barn og unge, fordi det utløser økonomiske midler til festivalen.

– Vi setter aldri i gang et prosjekt fordi det finnes en pott penger i Kulturrådet. Det er ikke økonomien som er motivasjonen. Når vi får en ide, leter vi etter samarbeidspartnere. Til dette prosjektet fant vi det naturlig i Sparebankstiftelsen, som har tradisjon for å støtte prosjekter der barn er involvert, sier han.

– Er det en ny trend å trekke barn med i planlegging av kulturarrangementer?

– Både Rikskonsertene og Oslo-filharmonien er gode til det. Barns medvirkning og interaksjon ser ut til å være et grunnprinsipp i pedagogikken i dag. Det er jo mye mer spennende å utvikle noe med barna, enn at voksne setter opp et program de synes barn skal like, sier Hagen, som mener barna har laget et «smashing» program.

Med status som knutepunktfestival får Ultima grunnstønad fra stat og fylke. Innbakt i støtten ligger en forpliktelse til å finne nye måter å formidle kunst på.

– Det virker som om mange har fått øynene opp for at denne typen prosjekter med barn har et stort potensial til å skape spennende kunst, bygge relasjoner og at det ikke føles som en forpliktelse på samme måte som man kanskje gjorde før, sier Hagen.

På festivaldagen skal de ti unge sjefene ha hver sine oppgaver. Frida skal intervjue komponister og artister når de går av scenen. Anders og Fredrik vil være vakter.

– Jeg gleder meg til festivalen. Hvis det går bra, da har vi lagd en suksess! sier Anders.

En reportasje om de små sjefene sto på trykk i Aftenposten Junior 2.september.

Vi setter aldri i gang et prosjekt fordi det finnes en pott penger i Kulturrådet. Det er ikke økonomien som er motivasjonen.

Lars Petter Hagen

Det er gøy å være sjef, men man kan ikke tulle så mye, man må oppføre seg voksent!

Fredrik Frafjord

Barnas Ultima-dag

Musikkfestival for eksperimentell musikk, foregår 14. september i Operaen.

Ti barn har vært med å planlegge denne ene dagen. De har hatt fem møtedager.

De har planlagt navn på festivalen, program, logo, og hva slags mat som skal selges.

På Youtube kan du se en videoblogg, der barna markedsfører festivalen.

09.09.2014
09:37
27.08.2015 20:02

Barnas Ultima-dag

Musikkfestival for eksperimentell musikk, foregår 14. september i Operaen.

Ti barn har vært med å planlegge denne ene dagen. De har hatt fem møtedager.

De har planlagt navn på festivalen, program, logo, og hva slags mat som skal selges.

På Youtube kan du se en videoblogg, der barna markedsfører festivalen.