KLUBBINITIATIV: Andreas Haddeland (i midten), her med kollegaene Lars Tormod Jenset og Ulrik Ibsen Thorsrud i Andreas Haddeland Trio.

KLUBBINITIATIV: Andreas Haddeland (i midten), her med kollegaene Lars Tormod Jenset og Ulrik Ibsen Thorsrud i Andreas Haddeland Trio.

Tom Ståle Engebretsen

Skaper flere klubbscener

Lokale klubbscener erstattes av påkostede kulturhus som Andreas Haddeland ikke har råd til å spille i. Løsninga? Få flere til å starte klubb, selvfølgelig!
07.10.2014
09:03
27.08.2015 20:02

marte@musikkultur.no

– Jeg har prøvd å bruke mine tre hatter, som arrangør, pedagog og musiker, til å få til noe nytt. Det har endt opp med at jeg har gått på folk og sagt: «Hei! Kan ikke dere starte en jazzklubb? Det er ikke så vanskelig!»

Andreas Haddeland sitter i bilen på vei fra Asker etter nok et møte med en mulig jazzklubbgründer. Gitaristen og kulturskolepedagogen driver sjøl jazzklubb på Nesodden, og mener at de små lokale scenene kan være et bidrag til å gi frilansmusikere jobb.

– Veldig mange musikere ønsker å lage egen musikk, spille inn plater og presentere låtene sine for publikum. Men det er vanskelig å få spilt. Det finnes mange dyre kulturhus, der den som vasker gulvet etter konserten står høyere på prioriteringslista enn musikeren, når lønn skal utbetales, påpeker Haddeland.

– Færre klubber enn på 90-tallet

Prosjektet starta med et musikkentreprenørskap-stipend fra Norsk jazzforum, et ledd i å skape flere arbeidsplasser for musikere.

– Ramma for prosjektet var at man som musiker skulle knytte til seg sitt nærmiljø, og jeg har brukt denne muligheten til å knytte kontakter i Follo-regionen, det øvrige Akershus, Østfold og Oslo, forteller Haddeland.

Ett års arbeid har resultert i flere konkrete spillesteder. Ett av dem er helt nystartede Drøbak musikkforum. Trommis Harald Skullerud er styremedlem, og forteller at de tar sikte på fem konserter i høst.

– Vi har bare hatt én konsert foreløpig og har ennå ikke mottatt noe støtte. Da begrenser det seg litt sjøl. Det blir noe lokalt og noen større navn. Ettersom vi ikke har støtte fra verken kommune eller fond, må folk spille for døra og det er ikke noe vi ønsker, men vi jobber med å finne finansiering, forteller Skullerud.

Som frilansmusiker med en 15-årig karriere bak seg, har også han erfart at tilgangen på scener har forandret seg.

– På midten og slutten av 90-tallet var det veldig mange klubbscener å spille på. De har i stor grad forsvunnet. Hvis man ikke har støtte i bunn når man skal ut på turné, er det vanskelig å få det til å gå rundt, svært få klubber betaler honorar til musikerne. Jeg savner også det litt mer uhøytidelige klubbkonseptet, sier Skullerud.

Drøbak musikkforum, som skal være en sjangeroverskridende klubb, åpna med Skullerud sjøl bak trommesettet, i samspill med Bjørn Klakegg og Per Willy Aaserud, onsdag 24. september.

– Klubben holder til i Det gamle bageri, et veldig lite sted, noe som kan være en fordel. Hvis det er 30 stykker i lokalet er det tjåka fullt. Vi har ingen utgifter til leie, vi har fått til et fint samarbeid med ham som driver stedet, og vi satser også på å samarbeide med andre lokale jazzklubber, som Nesodden, om artister som er på turné, forteller Skullerud.

Vinn-vinn

Andreas Haddeland har også vært i dialog med potensielle spillesteder i Moss, Asker, Ås og på Årnes. Han tror både lokalmiljø og musikere kan ha mye å vinne på flere lokalt drevne spillesteder.

– Noe av tanken bak prosjektet er å skape flere steder som tilbyr gode konserter med et spennende kunstnerisk innhold. I Oslo-regionen er det mange som har lang vei til jobb. Det skal ganske store navn til på de store scenene i hovedstaden før pendlerne fra randsonen rundt Oslo tar turen inn med kollektivt enda en gang samme dag. Terskelen er kanskje lavere for å gå på en konsert i nærmiljøet, påpeker Haddeland, som tross fast ansettelse og sikker jobb i kulturskolen er svært engasjert i frilansernes situasjon.

I november drar han ut på plateslipp-turné med musikerne Lars Tormod Jenset og Ulrik Ibsen Thorsrud i Andreas Haddeland Trio. Turen går blant annet innom noen av stedene han sjøl har vært med på å initiere.

Les mer om Jazzforums entreprenørskapsstipend

På midten og slutten av 90-tallet var det veldig mange klubbscener å spille på. De har i stor grad forsvunnet.

Harald Skullerud

07.10.2014
09:03
27.08.2015 20:02