Konsentrert: Klassisk kontrabass med bue er en annen disiplin enn jazz. Fra venstre: Ella Aandal, Inger Liodden, Mia Myhre Benterud, Dina Holst-Larsen og Ragnhild Bjerke Bjormyr.

Konsentrert: Klassisk kontrabass med bue er en annen disiplin enn jazz. Fra venstre: Ella Aandal, Inger Liodden, Mia Myhre Benterud, Dina Holst-Larsen og Ragnhild Bjerke Bjormyr.

Erlend Skei

Ny rekrutteringsklubb for klassisk kontrabass

Norsk Kontrabassklubb ble stiftet i høst for å øke interessen for klassisk kontrabass. Til samling sist helg kom tjue elever.
13.12.2017
15:13
13.12.2017 15:13

even@musikkultur.no

Mange kulturskoler og orkestre framfører klassisk musikk uten kontrabass, rett og slett fordi er så få som spiller. Norsk Kontrabassklubb ble stiftet høsten 2017 for å øke interessen for kontrabass med bue blant barn og unge. Sist helg ble første samling avholdt. Samlingen på Majorstuen skole hadde tjue påmeldte elever i alderen syv til sytten og en instruktørstab på seks lærere.

Artikkelen fortsetter under bildet

Den nye vinen? Unge bassrekrutter på oppstartsamlingen for Norsk Kontrabassklubb, den 9. og 10. desember. Fra venstre: Birk Gedde-Dahl, Sindre Skei, Klas Montgomery, Jacob Gulbrandsen Rognstad og Idun Skei.

Den nye vinen? Unge bassrekrutter på oppstartsamlingen for Norsk Kontrabassklubb, den 9. og 10. desember. Fra venstre: Birk Gedde-Dahl, Sindre Skei, Klas Montgomery, Jacob Gulbrandsen Rognstad og Idun Skei.

Erlend Skei

– Det finnes kontrabassklubber i mange land som har til hensikt å stimulere barn og unge til å spille klassisk kontrabass, og det fungerer veldig godt. Derfor ønsket vi å prøve det her i landet også, sier Erlend Skei, frilansbassist og kontrabasslærer i Nittedal strykeorkester.

Han forklarer at målet med klubben er å skape en arena der kontrabass-elever kan møtes og bli kjent med hverandre, spille sammen, lære av hverandre, og få inspirasjon til videre arbeid og utvikling.

– Dette er et reelt behov, fordi elever ofte er alene på kontrabass i sitt lokale orkester, sier Skei. Klubben skal hjelpe til å bygge et faglig sterkt nettverk, legge til rette for samspillgrupper på tvers av kulturskoler og gi elever sjansen til å møte lærere som underviser på høyskolenivå. Ikke bare elevene skal ivaretas gjennom kontrabassklubben. Den skal også være et møtested der kontrabasslærere kan utveksle erfaringer og lage samarbeidsprosjekter.

For alle, men med klassisk fokus

Norsk kontrabassklubb (NKK) begynte som en ide fra faggruppen for kontrabass i aksjonen «Instrumenter i fokus». Aksjonen ble satt i gang i 2016 etter initiativ fra Valdres sommersymfoni, De unges Orkesterforbund og Voksenåsen sommer- og vinterakademi.

– «Instrumenter i fokus» er et nasjonalt rekrutterings- og tiltaksprosjekt for instrumentgruppene harpe, obo, fagott, kirkeorgel og kontrabass og er støttet av Sparebankstiftelsen Dextra Musica. Tre av musikerne som NKK skal bruke som lærere, har instrumenter fra Dextra og jobber fem dager i året for dem. Vi får lov til å bruke noen av disse Dextra-dagene, forteller Skei.

Artikkelen fortsetter under bildet

Lærerstab: Her er noen av lærerne på kurset. Fra venstre: Dan Styffe, Kenneth Ryland, Håkon Thelin og Steinar Børmer.

Lærerstab: Her er noen av lærerne på kurset. Fra venstre: Dan Styffe, Kenneth Ryland, Håkon Thelin og Steinar Børmer.

Mette Strengehagen

Søker på midler

Norsk kontrabassklubb skal arrangere samlinger og kurs for kontrabassister, særlig rettet mot barn og ungdom i alderen 6–18 år.

– Vi får støtte fra Dextra og tildelt penger fra Sparebankstiftelsen. Målet er to samlinger i året. I tillegg ønsker vi å kjøpe inn kontrabasser for barn og reise rundt til kulturskoler og orkestre for å drive aktiv rekruttering, sier Skei.

Han forklarer at det mangler ikke bare elever på kontrabass, det er også mangel på lærere og undervisningsstillinger.

– Vi måtte begynne et sted, og den første samlingen nå i desember fungerte som en slags test på hvordan vi skal gjøre dette, sier Skei.

13.12.2017
15:13
13.12.2017 15:13