Musikere fra Trondheim og Kristiansand til Bangkok og Nepal

Norske musikere underviser fattige barn i hele verden

Norske musikere hjelper til med musikkopplæring i fattige land. Da fem musikere fra Kristiansand Symfoniorkester dro til Bangkok, fikk de seg en vekker.
25.10.2016
11:18
25.10.2016 11:18

redaksjon@musikkultur.no

– Musikk har evnen til å forandre hverdagen til de som ikke har alt, sier bratsjist Kjell Åge Stoveland i Kristiansand symfoniorkester (KSO).

Tidligere i høst reiste han sammen med fire andre musikere til Bangkok i Thailand for å undervise og spille konsert sammen med fattige barn ved Immanuel musikkskole. Besøket skulle bli en vekker og viste nordmennene hvor mye håp og muligheter musikken kan gi. Musikerne fra Kristiansand er ikke de eneste norske musikerne som driver musikkopplæring i andre land. Kvartalkvartetten fra Trondheim er engasjert i musikkarbeid i Nepal. Musikkultur har også tidligere skrevet om norske musikere som har samlet inn penger til musikkopplæring i Bolivia. Hva skyldes dette engasjementet utenlands?

Kontrabassist John Harrison viser hvordan det skal gjøres.

Kontrabassist John Harrison viser hvordan det skal gjøres.

Privat

Immanuel musikkskole

Først Bangkok: Misjonæren Solveig Meling Johannessen startet Immanuel musikkskole for 18 år siden. Siden er fattige slumbarn, flere av dem foreldreløse, blitt tilbudt gratis undervisning i klassisk musikk. Enkelte elever har kommet så langt at de er utdannede musikere, takket være stipender fra skolen. Da musikerne i Kristiansand fikk høre om dette tiltaket, samlet de inn penger fra spillejobber og givere som Kilden konserthus, slik at de kunne sette sammen en strykekvintett og dra til skolen i Bangkok.

– Målet var å gi undervisning og spille konserter sammen med dem. Blant annet ville vi fremføre Edvard Griegs Holbergsuiten, forteller bratsjist Kjell Åge Stoveland.

Cellist Leonardo Sesenna i KSO spiller sammen med elever fra Immanuel Musikkskole.

Cellist Leonardo Sesenna i KSO spiller sammen med elever fra Immanuel Musikkskole.

Privat

– I møtet med barna fikk vi se hvilken enorm kraft musikken har. Det var sterkt å se den fattigdommen og slummen barna lever i. Likevel viste de et stort engasjement for musikken, noe vi ikke er så vant med fra Norge. Her hjemme er det av og til foreldrene som er mest engasjert i starten, sier Stoveland.

Slumgutten som ble musiker

Det ukelange oppholdet i Bangkok endte i en konsert der det ble samlet inn penger til videre drift av Immanuel musikkskole. Skolen drives av en tidligere elev som har klart å utdanne seg til musiker.

– Det er håp for fremtiden. Skolen har plutselig fått massiv medieoppmerksomhet. Flere magasiner, TV- og radiokanaler var på besøk under konserten for å høre historien til den fattige slumgutten som ble elev hos oss i 2002 og som nå er ferdig utdannet fiolinist, sier misjonær Solveig Meling Johannessen.

Samspill: Lærere og elever spiller Edvard Griegs Holbergsuite sammen.

Samspill: Lærere og elever spiller Edvard Griegs Holbergsuite sammen.

Privat

– Klassisk musikk er forbeholdt de rike i Thailand fordi det er dyrt å lære seg å spille. Gjennom Immanuel musikkskole blir de fattige barna sett. De får tro på seg selv og en sjanse til å møte nye deler av samfunnet, sier hun.

En vekker

For bratsjist Kjell Åge Stoveland og de andre musikerne fra Kristiansand ble møtet med de fattige barna i Bangkok en vekker.

Noen av elevene ved Immanuel Musikkskole samlet i det fattige slumområdet de kommer fra.

Noen av elevene ved Immanuel Musikkskole samlet i det fattige slumområdet de kommer fra.

Privat

– Det er lett å ta for gitt hvor utrolig heldige vi er her i Norge. Å få spille musikk i orkester er bare en jobb for oss og vi kan bli blaserte, men det er så utrolig mange som ikke har muligheten til å drive med det vi gjør, sier Stoveland.

På privat initiativ kommer musikerne i Kristiansand til å fortsette å samle inn penger til driften av musikkskolen, og til fremtidige turer for å gi mer undervisning i Bangkok.

– Vi har en kammermusikkserie ved Kilden der billettinntektene går til prosjektet i Thailand. Vi håper i tillegg å få med faste givere slik at vi kan reise dit oftere, sier han.

Orkester i Nepal

I fjor startet De Unges Orkesterforbund musikkopplæring i Nepal. Femten norske unge musikere ble sendt til Katmandu. Og i sommer tok Toppenkurset i Mosjøen imot åtte kursdeltakere fra Nepal. Denne høsten har Kvartalkvartetten og dirigent Torodd Wiggum tatt initiativ til en egen tur til Nepal for å fortsette musikkopplæringen av fattige barn. Barna får spilletimer, gruppetimer, tuttiprøver og øvingstips.

– Orkesteret har ca 40 medlemmer, og det er så å si alle som spiller et strykeinstrument i Nepal. Da vi hadde avslutningskonsert, kom 700 publikummere og nepalesisk fjernsyn filmet. Det var stor suksess, sier Eivind Rossbach Heier på telefon fra Nepal.

Musikerne i KvartalkKvartetten har i tillegg spilt skolekonserter, barnehagekonsert og konsert på Universitetet.

Undervisning: Eivind Rossbach Heier reiste til Nepal for å undervise cello.

Undervisning: Eivind Rossbach Heier reiste til Nepal for å undervise cello.

Privat

– Hva skyldes dette engasjementet fra deres side?

– Så engasjerte ungdommer som vi har møtt i Nepal skal man lete lenge etter. De tar til seg alt og ønsker å lære mest mulig av oss. Derfor er det utrolig inspirerende å være her, sier Heier.

Da prosjektet startet opp i fjor, var det bare knappe fem måneder siden landet var blitt rammet av et stort jordskjelv. Musikerne merket at befolkningen fremdeles var preget av det og trengte glede.

– Med musikken kunne vi spre glede til befolkningen. Det å spille sammen med dem koster oss så lite, og det betyr så mye for dem, sier Heier.

Vipps-aksjon

Innsatsen finansieres med reisestøtte fra Music Norway og Utenriksdepartementet. I tillegg har Trondheimsolistene bidratt økonomisk. Nå har også kvartetten startet en vipps-aksjon for å samle inn penger til instrumenter og utstyr.

– Har dere et ønske om å vekke interessen for klassisk musikktradisjon i andre hjørner av verden, eller er dette et ønske om å lære bort det å spille et instrument?

– Begge deler. Vi er best på klassisk musikk fra vesten, derfor er det også naturlig at vi viser dem denne musikken. Det er de færreste som har hørt om Mozart, Beethoven og Grieg. Klart det er spennende for oss å presentere denne musikken for dem, sier Heier.

Han forteller det det bare finnes et fåtall fiolinlærere i Nepal, og ingen cellolærer. Og at det derfor er viktig for dem å gi barna god undervisning.

– Det er inspirerende for oss fra Norge å bidra til god undervisning. Alle vi har møtt er stort sett selvlærte på instrumentene sine. Cellistene i orkesteret har lært seg å spille fra YouTube. At de har klart å komme seg på et slikt nivå bare gjennom YouTube er utrolig imponerende, sier han.

– Likevel, musikerne mangler kompetente lærere og flere instrumenter. Derfor har vi startet innsamlingsaksjon, sier han.

25.10.2016
11:18
25.10.2016 11:18