NAMM 2018: Anaheim Convention Center i sollys. Som vanlig.

NAMM 2018: Anaheim Convention Center i sollys. Som vanlig.

Even Finsrud

NAMM 2018: Nyvinninger, nostalgi og nybygg

NAMM 2018 er i gang, og det ser ut til at bransjen beveger seg framover med babysteg.
26.01.2018
12:01
26.01.2018 12:01

even@musikkultur.no

NAMM show er en av musikkutstyrsbransjens største hendelser, og byr vanligvis på nyheter. Gjensynet med sommervarme Anaheim er velkomment i vinterkulda.

Etter én dag på NAMM har vi ikke møtt større utfordringer enn ny gulvplan og nytt tilbygg, så til nå har vi ikke merket noen bransjejordskjelv. Men det er mange dager igjen.

NAMM 2018, dag 1

Babysteg til heisen

Selv om det begynner å bli noen år siden finanskrisa, har vi fortsatt en følelse av at bransjen ikke våger de helt store sprangene. Det er lenge siden man slo skikkelig på stortromma på lanseringene. Dette kan selvsagt skyldes at det koster å drive produktutvikling, og hovedinntrykket er langsom, men sikker utvikling. Sennheisers nye G4 analoge trådløse system kommer nok til å bli tatt i mot med interesse, Korgs analoge Prologue-synther er riktignok retro i sitt vesen, men også en kreativ nyhet, MarkBass har satset på å kjempe mot Ampeg og SWR ved å kapre selveste Marcus Miller og lage en forsterker til ham.

Artikkelen fortsetter under bildet

Basslegende: Selveste Marcus Miller samarbeider med italienske MarkBass.

Basslegende: Selveste Marcus Miller samarbeider med italienske MarkBass.

Even Finsrud

Relanseringer og innovasjon

I mange år har det vært trygt for produsentene å relansere gamle klassikere og flikke på velkjente travere, og vi har sett en del av dette på messa. Korg lanserer ARP Odyssey i begrenset opplag, Fender er selve kongen av relansering og nå er for eksempel -62 Jaguar tilbake, Martin kommer med replikaer av noen av sine gamle akustiske gitarer (episk dyre!), Music Man Stingray bass er å finne og Neumann gjenføder den klassiske stormembran mikrofonen, U 67.

Artikkelen fortsetter under bildet

Fikk pris: Både Steve Vai og Thomas Dolby fikk Rolands Lifetime Achievement Award.

Fikk pris: Både Steve Vai og Thomas Dolby fikk Rolands Lifetime Achievement Award.

Even Finsrud

Men vi ser også at Roland satser på sin Roland Cloud hvor du blant annet kan få tilgang på softsynth-versjoner av klassiske synther, både Sennheiser og polske Zylia driver med forskjellige tilnærmelser til 360 graders innspilling, Vox utfordrer rør-entusiastene med sine Nanotube rør. Til og med Martin Guitars har redesignet innvendig konstruksjon av sine akustiske gitarer, et steg som for en tradisjonsbunden bedrift som dem, er svært radikalt.

Fikk pris: Både Steve Vai og Thomas Dolby fikk Rolands Lifetime Achievement Award.

Fikk pris: Både Steve Vai og Thomas Dolby fikk Rolands Lifetime Achievement Award.

Even Finsrud

26.01.2018
12:01
26.01.2018 12:01