PÅ TUR: Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway og Erik Brataas i Phonofile har tatt vogna fra Bogstad Camping og inn på Øya.

PÅ TUR: Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway og Erik Brataas i Phonofile har tatt vogna fra Bogstad Camping og inn på Øya.

Even Finsrud

Music Norway og Phonofile, sammen i vogna

Skviset inn i Eldar Vågans gamle campingvogn bedriver Music Norway og Phonofile sin festivalsatsning på Øyafestivalen i Oslo.
08.08.2014
20:59
27.08.2015 20:02

even@musikkultur.no

– Den vogna var så fin at den måtte vi bare bruke, sier daglig leder i Phonofile, Erik Brataas.

– Vi deler stand fordi vi ønsket å lage en møteplass for norsk og internasjonal musikkbransje, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

– Music Norway har lenge samarbeidet med Øyafestivalen om business-to-business-arrangementet Øya International. I år har det 126 utenlandske og 60 norske delegater. Blant de internasjonale gjestene som kommer i år, finner vi folk fra The Great Escape (UK), BBC radio (UK), SXSW (UK). Windish Agency (USA), Budde Music (DE), Huffington Post Japan, Blogotheque (FR) og en lang rekke andre aktører. Programmet består av speed-meetings, tur til Bleikøya, omvisning på Munch-museet og mye mer.

Fin ramme

– Vi i MN har erfart at festivaler er en fin ramme å omgås kolleger på, både sosialt og faglig, pluss at de får se og høre norske band i sitt rette format. Øya er svært flinke til å profilere norske artister. Av de utenlandske er nesten halvparten presse. Alle kommer med innspill og det gir fine synergier som er til stor nytte i vårt daglige arbeid.

– Norsk musikk er på radaren i utlandet,sier Erik Brataas i Phonofile.

– Det er jo ikke bare en fordel overfor utlandet, men her på Øya får jo også den norske bransjen en sjanse til å omgås tett og da oppstår det gjerne kreative ideer. Øya er blitt en fin festival og et godt møtepunkt. Alle er her, og det er mye lansering av ny musikk.

Fin flytt

– Det er blitt fantastisk her på Tøyen. Her viser Oslo seg virkelig fra sitt beste. Jeg er kjempeentusiast. Tenk bare på det det flotte, naturlige amfiet, sier Synnes Finnskog.

– Det er blitt en bedre møteplass og man blir mer kreativ da. Dessuten opplever jeg at det er så god stemning her. Alle vil det skal lykkes og man hjelper hverandre. Vi reiser jo mye i denne bransjen og det er godt å ikke alltid måtte ut. Her hjemme har vi mer kontroll. Og vi har mye å være stolt av. Vi har brukt mange år på å bygge opp dette og vi tror at Øya, sammen med by:Larm, gjør at Norge blir en snakkis som synes i utlandet, sier Synnes Finnskog.

08.08.2014
20:59
27.08.2015 20:02