FIKK SPILLEJOBBER: Musikerne Andreas Ljones (med ryggen til) og Ulf-Arne Johannessen var blant musikerne som opptrådte på fjorårets Marked for musikk. Øyonn Groven Myhren er også del av ensemblet bak forestillinga Laus Levande.

FIKK SPILLEJOBBER: Musikerne Andreas Ljones (med ryggen til) og Ulf-Arne Johannessen var blant musikerne som opptrådte på fjorårets Marked for musikk. Øyonn Groven Myhren er også del av ensemblet bak forestillinga Laus Levande.

Michal Tomaszewicz

Marked for spilleoppdrag

Ensemblet bak forestillinga Laus Levande fikk mange jobber gjennom fjorårets Marked for musikk. Årets visningsarena har fortsatt plass til flere produksjoner.
27.05.2015
10:48
27.08.2015 20:02

marte@musikkultur.no

– Ja da, det strømma på så man knapt kunne anda, spøker folkemusiker Øyonn Groven Myhren, og refererer til jobbforespørslene etter deltakelsen på Marked for musikk i fjor.

Skjønt bare spøk er det ikke:

– Det gikk fint. Vi har ikke klart å si ja til alle forespørslene i etterkant. Vi måtte blant annet takke nei til et oppdrag i Sverige, forteller Groven Myhren.

Hun var del av trioen bak dans- og konsertproduksjonen Laus Levande, som ble vist for produsenter og barn under markedet i Larvik i 2014.

– En promoteringskanal

Marked for musikk er Norges eneste visningsarena for profesjonelle musikkproduksjoner retta mot barn og unge. Publikum er produsenter fra Rikskonsertene, Den kulturelle skolesekken, kulturhus, festivaler og litteraturhus.

– Det er fortsatt en del åpne plasser i programmet, som legges ferdig i løpet av de neste tre ukene. På Marked for musikk vises hovedsakelig ferdigproduserte produksjoner, men også råmateriale og ideer til nye produksjoner, forklarer programansvarlig Linda Gjersøe Helseth.

Målgruppa er barn og unge i alderen null til 18 år.

Produksjonene som får spilletid plukkes ut av et programutvalg, som består av Andreas Gilhuus fra Kulturhuset Bølgen, Morten Brenne fra Rikskonsertene, Ole Jørn Myklebust fra Kulturhuset Sentralen og Linda Gjersøe Helseth fra Vestfold fylkeskommune.

Utøverne får ikke betalt for å opptre under Marked for musikk, men alle utgifter blir dekt.

– Det er viktig for oss å presisere at arrangementet er en bransjefestival og ikke et åpent og kommersielt arrangement. Dette må ses på som en promoteringskanal for musikerne, sier Natasha Peevor-Johnsen, prosjektleder for Marked for musikk. Hun er kjent med at noen musikere mener oppdragene på markedet bør honoreres.

Blant dem er Øyonn Groven Myhren.

– Det er musikerne som danner innholdet i denne festivalen. Det er uheldig og prinsipielt synd at det ikke betales honorar, mener Groven Myhren.

Internasjonalt marked i 2016

Forestillinga Laus Levande fikk riktignok betalt i mange oppdrag i kjølvannet av markedet.

–Vi fikk både offentlige oppdrag og tilbud om flere skolekonserter, og vi ble plukka ut til å representere Norge under en «showcase» på YAM-session (The young audiences music conference) i Zagreb, forteller Groven Myhren.

Neste år, i 2016, er det Marked for musikk i Larvik, som er vertskap for nettopp YAM-session. Da blir det mulighet for norske musikere til å vise seg fram også for internasjonale produsenter.

27.05.2015
10:48
27.08.2015 20:02