ÅRETS GULLREKKE: Øverst f.v.: Regina Tucker aka Myra og Therese Birkelund Ulvo. Nederst f.v.: Hanne Hukkelberg, Mira Thiruchelvam og Hedvig Mollestad.

ÅRETS GULLREKKE: Øverst f.v.: Regina Tucker aka Myra og Therese Birkelund Ulvo. Nederst f.v.: Hanne Hukkelberg, Mira Thiruchelvam og Hedvig Mollestad.

Kristian Dugstad/TONO. Fotomontasje: Frida Fliflet

For første gang er alle vinnerne av Edvard-prisen kvinner

For fire år siden var det kun en femtedel kvinner blant vinnerne av TONOs Edvard-priser. Sammensetningen av en jury er helt avgjørende for hvem som får priser i Kultur-Norge, mener juryleder Stine Lieng.
02.12.2020
12:14
02.12.2020 12:19

frida@musikkultur.no

– Da jeg kom inn i Edvard-juryen i 2016 var kjønnsbalanse noe jeg var opptatt av, grunnet den ujevne balansen som har vært siden Edvard-prisen ble etablert, sier Stine Lieng.

Hun er creative manager i Warner Chappell Music, og juryleder i årets Edvard-jury. Da hun startet som jurymedlem for fire år siden, kunne hun ikke forstå hvorfor det var så få kvinnelige komponister blant vinnerne, når så mange hadde markert seg.

I år, derimot, heter vinnerne Hedvig Mollestad, Therese Birkelund Ulvo, Mira Thiruchelvam, Regina Tucker og Hanne Hukkelberg.

– Vi som jury har vært fokusert på å grave etter kandidater som ikke var åpenbare, i stedet for kun å falle ned på dem som har vært flinke til å synliggjøre seg selv, forteller Lieng.

• Les også: Mira Thiruchelvam får Edvard-prisen i kategorien «Utfordrer»

JOBB Å GJØRE: – I vår jury har vi en jevn kjønnsbalanse. Men det er fortsatt deler av mangfoldet som er underrepresentert, og her har kulturbransjen en jobb å gjøre i forbindelse med jury- og styresammensetning, mener Stine Lieng.

JOBB Å GJØRE: – I vår jury har vi en jevn kjønnsbalanse. Men det er fortsatt deler av mangfoldet som er underrepresentert, og her har kulturbransjen en jobb å gjøre i forbindelse med jury- og styresammensetning, mener Stine Lieng.

Eline Røverdatter

– Sjelden man ser en slik kvinnerekke

Prisvinneren i klassen for samtidsmusikk, komponist Therese Birkelund Ulvo, har bitt seg merke i at alle vinnerne er nettopp kvinner.

– Det er sjelden man ser en slik kvinnerekke i musikkbransjen. Spesielt i pop og jazz er det rart det ikke har vært flere vinnere, det har dukket opp utrolig mange sterke kvinnelige profiler de siste årene, sier Ulvo.

Hun blir fortsatt kalt «kvinnelig komponist» stadig vekk.

– Det er en problemstilling man ikke forstår om man ikke har opplevd det selv, det å hele tiden bli kalt «kvinnelig-et-eller-annet». Så kan man si «er det så gale da, du er jo en kvinnelig komponist?» Og det er jeg jo – men å bli kalt dette understreker gang på gang at man liksom er noe annet enn normalen, sier Ulvo.

• Les også: Hedvig Mollestad får Edvard-prisen

– Det var de beste som vant

At alle årets fem vinnere viste seg å være kvinner, var bare tilfeldig, ifølge Stine Lieng.

– Edvard-juryen består av en gjeng fra ganske varierte bakgrunner, noe som gjør at vi alle leter i hver våre soner, og dermed finner flere skatter. Det var veldig sterke kandidater i år, og det var de beste som vant, sier Lieng.

Hun mener sammensetningen av en jury – både med tanke på kjønn, etnisitet, alder og geografi – er helt avgjørende for hvem som blir vurdert til priser.

– I vår jury har vi en jevn kjønnsbalanse. Men det er fortsatt deler av mangfoldet som er underrepresentert, og her har kulturbransjen en jobb å gjøre i forbindelse med jury- og styresammensetning, mener Lieng.

• Les også: Myra og Hanne Hukkelberg får Edvard-prisen i kategoriene tekst og populærmusikk

02.12.2020
12:14
02.12.2020 12:19