En musiker trenger også hvile

I idretten er trening og restitusjon to sider av samme sak. Hvile er avgjørende for prestasjonen, også for en musiker, mener Anne Marte Pensgaard i Olympiatoppen.
13.06.2014
11:09
27.08.2015 20:02

marte@musikkultur.no

Det snakkes mye om hvor mange øvingstimer som må til for å bli en profesjonell utøver, men lite om hvor mye hvile som kreves for å holde seg der.

– Olympiatoppen har en generell retningslinje om at hvis du går mer enn tre dager og er generelt veldig sliten, er det et varsko om at kroppen ikke har klart å slå av. Du har en pågående stressreaksjon i kroppen. Du kan være sliten fordi du har trent eller øvd for mye, det er én ting, men det kan også være andre årsaker. Hvis du kjenner at «nå er det ikke mer overskudd igjen», må du legge om kursen litt, sier professor og fagansvarlig for idrettspsykologi ved Olympiatoppen, Anne Marte Pensgaard.

Hun påpeker at det kan ta lang tid å komme seg etter en periode der du har jobba for hardt, uten å lytte til kroppen.

– Det tar tre ganger så lang tid å bygge seg opp som å bryte seg ned. Har du gått rundt og vært sliten i tre måneder, kan det ta nærmere ni måneder å komme tilbake på topp, sier hun.

Kostholdsveiledning for musikere

På toppidrettsnivå er støtteapparatet opptatt av kosthold og søvn som viktige faktorer for å hente seg inn.

– Avspenningstrening kan også være en metode for å gjenvinne overskuddet, sier Pensgaard.

Hun er ikke i tvil om hva hun ville gjort av prestasjonsfremmende tiltak dersom hun var profesjonell musiker.

– Jeg hadde helt klart fått kostholdsveiledning. Kosthold har veldig mye å si for prestasjon. Hva du spiser i forkant av en konsert for eksempel, er veldig viktig for opplevelsen og resultatet, mener hun.

Summen av påkjenningene

Det nærmer seg sommerferie. For de fleste ligger forholdene til rette for hvile. Er du av dem som kjenner at ferien ikke bare er et hyggelig avbrekk, men en nødvendighet for å unngå sjukemelding, kan det tyde på at du kanskje bør hvile mer resten av året.

I idretten har bevisstheten om restitusjon lenge vært atskillig større enn i musikklivet.

– For våre utøvere kan idretten i seg sjøl være overkommelig å takle, men det kan være andre aspekter i tillegg – samlivsbrudd, økonomiske bekymringer, familieutfordringer – som også tar energi, påpeker Pensgaard.

Det er summen av livets påkjenninger som bestemmer hvor sliten du blir.

– Vi er blitt mer bevisste på dette og er blitt bedre på å se helheten. Det er jo noen som bare kjører på, er pliktoppfyllende og ikke kjenner etter. De kan tøye strikken vel langt.

Pensgaard mener det er viktig å ta helt treningsfri, eller øvefri for en musiker.

– Det er viktig å ha dager da man skrur helt av. Hvis du har én til to økter i måneden da du velger å ikke gjennomføre det du har planlagt, er det også helt normalt. Hvis det blir noe særlig mer enn det, kan det ha noe med motivasjon eller moral å gjøre, eller det kan tyde på at du er veldig sliten, sier Pensgaard.

Hvis jeg hadde vært profesjonell musiker ville jeg helt klart fått kostholdsveiledning.

Anne Marte Pensgaard

Restitusjon

Betyr gjenopprettelse, helbredelse.

Anne Marte Pensgaard

Professor og fagansvarlig for idrettspsykologi ved Olympiatoppen. Er også ansatt som professor i idrettspsykologi ved Norges idrettshøgskole.

Har gitt ut flere bøker, mentale trenings-CD-er, og DVDen Med hodet først.

Har jobbet mye med lagidretter, men er for tiden også involvert i langrenn, skøyter og utøvere i andre individuelle idretter.

Har særlig kompetanse innenfor følgende områder: Prestasjonspsykologi, å utvikle gode prestasjonsmiljøer og oppmerksomhetstrening.

13.06.2014
11:09
27.08.2015 20:02

Restitusjon

Betyr gjenopprettelse, helbredelse.

Anne Marte Pensgaard

Professor og fagansvarlig for idrettspsykologi ved Olympiatoppen. Er også ansatt som professor i idrettspsykologi ved Norges idrettshøgskole.

Har gitt ut flere bøker, mentale trenings-CD-er, og DVDen Med hodet først.

Har jobbet mye med lagidretter, men er for tiden også involvert i langrenn, skøyter og utøvere i andre individuelle idretter.

Har særlig kompetanse innenfor følgende områder: Prestasjonspsykologi, å utvikle gode prestasjonsmiljøer og oppmerksomhetstrening.