Den verdenskjente saksofonisten Seamus Blake i Rainbow studio sammen med den norske trompetisten Hayden Powell.

Den verdenskjente saksofonisten Seamus Blake i Rainbow studio sammen med den norske trompetisten Hayden Powell.

Pierluca Taranta

Norsk-amerikansk jazz-samarbeid

– Norsk jazz trenger impulser utenfra

Hva skjer når den åpne og frie norske jazzen møter den mer rigide New York-stilen?
02.11.2016
14:26
02.11.2016 14:26

torkil@musikkultur.no

– Vi har forskjellige styrker og inspirerer hverandre med dem, sier den verdenskjente jazzsaksofonisten Seamus Blake. I vår ble han invitert til Norge for å spille med tre nordmenn og en svenske gjennom prosjektet Bridges.

– Bridges er et prosjekt der vi inviterer anerkjente, internasjonale jazzmusikere til Norge for å utforske hva som skjer i møtet mellom stilartene og impulsene, forteller trommeslager og produsent Anders Thorén.

– Ved å lenke sammen ulike jazzverdener skapes et unikt musikalsk uttrykk.

Trommeslager og produsent Anders Thorén mener norsk jazz har godt av impulser fra andre jazzverdener.

Trommeslager og produsent Anders Thorén mener norsk jazz har godt av impulser fra andre jazzverdener.

Pierluca Taranta

Brobygging

– Norsk jazz trenger impulser fra andre deler av verden, sier Thorén. Planen er å invitere flere musikere etter at det første Bridges-albumet nå blir sluppet. Seamus Blake er altså førstemann ut i serien. Saksofonisten er oppvokst i Canada, bor i New York og har spilt med flere store navn, som Wayne Shorter og Herbie Hancock. I Rainbow Studio i Oslo spilte han med pianist Espen Berg, trompetist Hayden Powell og bassist Ole Morten Vågan, i tillegg til Anders Thorén på trommer.

– Hva kom ut av brobyggingen mellom Norge og New York?

– Norsk jazz er veldig åpen og fri, mens amerikanerne har en tendens til å være mer rigide, forteller Thorén.

– I New York spiller de oftest mer strukturert og fast. Det som skjedde i møtet mellom oss og Seamus Blake var at han slapp seg mer løs og spilte mer fritt, mens vi i større grad nærmet oss hans stil. Det var interessant å høre Seamus spille med en annerledes sound i møtet med oss. Han ble på en måte litt «nordisk» i spillestilen.

Inspirert

Seamus Blake er enig i at det oppsto god kjemi da det norske møtte det new yorkske i studio.

– Å spille fritt er ikke helt nytt for meg, så jeg likte den åpne og ustrukturerte måten å spille på. Jeg elsker det åpne rommet og den drømmende, tankefulle kvaliteten i innspillingen. De norske komposisjonene inspirerte meg.

Tenorsaksofonisten var ikke helt fremmed for norsk jazz før han gikk i studio.

– Jeg har hørt litt på Jan Garbarek og en del ECM-utgivelser innspilt av Jan Erik Kongshaug, som også var tekniker på denne innspillingen. I tillegg kjenner jeg noen gode norske musikere i New York, som Lage Lund og Bjørn Solli, sier Blake.

Seamus Blake er oppvokst i Canada og bor i New York. Han har blant annet vunnet Thelonius Monk-prisen og spilt med navn som Wayne Shorter og Herbie Hancock.

Seamus Blake er oppvokst i Canada og bor i New York. Han har blant annet vunnet Thelonius Monk-prisen og spilt med navn som Wayne Shorter og Herbie Hancock.

Pierluca Taranta

Heve blikket

Anders Thorén tror norske og nordiske jazzmusikere har godt av impulser utenfra.

– Jeg mener det kan skje veldig spennende ting når man hever blikket litt og prøver nye ting, sammen med musikere med andre bakgrunner enn den norske. Norsk jazz er unik. Det er stor frihet her med mer fokus på å skape soundscapes og et eget uttrykk man ikke finner andre steder. Det er spennende å bygge broer mellom det norske og artister som tenker annerledes.

– Hvor mange album er planlagt i Bridges-prosjektet?

– I første omgang har jeg et mål om å lage tre album, men det kan absolutt bli fler. Det finnes mange broer å bygge der ute.

02.11.2016
14:26
02.11.2016 14:26