SPILLER IKKE INN NY PLATE: Håkon Gebhardt (t.v.) og Martin Hagfors i Meg og kammeraten min kommer ikke til å spille inn ny plate. – Jeg kan ikke legge ned så mye arbeid i noe som blir spilt så sjelden, sier Håkon Gebhardt.

SPILLER IKKE INN NY PLATE: Håkon Gebhardt (t.v.) og Martin Hagfors i Meg og kammeraten min kommer ikke til å spille inn ny plate. – Jeg kan ikke legge ned så mye arbeid i noe som blir spilt så sjelden, sier Håkon Gebhardt.

Håkon Hoffart

– Barnemusikk blir ikke spilt

Håkon Gebhardt har gitt opp å spille inn ny plate med barnemusikk. Ny norsk barnemusikk listes knapt på radio.
11.11.2013
10:00
27.08.2015 20:02

marte@musikkultur.no

– Det er vanvittig vanskelig! sier Håkon Gebhardt om å få spilletid for barnemusikk på norsk radio.

Sammen med Martin Hagfors utgjør han duoen Meg og kammeraten. Bandet ga ut plata Det e’kke bra før det er dårlig i juni 2012. Gebhardt kan telle på én hånd hvor mange ganger låtene er blitt spilt i NRK siden da.

– Vi har spilt én låt live i Reiseradioen og så har de spilt én låt fra CD-en. Det tok cirka ett år med intens jobbing å få én av låtene spillelista i NRK Super. Da jeg ble spurt om å spille inn ny plate, sa jeg rett og slett nei. Jeg kan ikke legge ned så mye arbeid i noe som blir spilt så sjelden. Da får jeg heller fortsette med noen av de pop-prosjektene jeg deltar på som betaler seg. Vi har ved turnering nådd 3000 lyttere, men mener vi har et potensial på 30 000. Jeg fortsetter heller med å turnere til jeg har møtt alle personlig, sier Håkon Gebhardt.

Han mener at mye av den uavhengige norske barnemusikken bør ha appell til lyttere i kanaler som P1 og P2.

– Barn, besteforeldre, og hele familier hører P1 og P2 sammen. Mye av denne musikken har tekster som henvender seg på tvers av aldersgrupper, en del tekst vil voksne tolke på én måte, og barna på en annen. Alle aldersgrupper kan finne musikalske og tekstlige referanser som appellerer til dem.

Fra Alejandro Fuentes til Prøysen

Atle Bredal, musikksjef i NRK P1, bekrefter at de sjelden lister barnemusikk.

– Veldig sjelden, men det har skjedd.

Bredal mener barnemusikk er en vanskelig sjanger.

– Det er så mye forskjellig. Alt fra hits for kids, til nyskrevet musikk og Prøysen. Mye av barnemusikken faller mellom to stoler, den forsøker å nå både barnet og den voksne, men så treffer den ingen av delene, mener Bredal.

– Hva slags barnemusikk er blitt lista i P1?

– Nå sitter jeg ikke med noen fullstendig oversikt foran meg, men den første jeg tenker på er Jeg er ikke treig med Alejandro Fuentes, og så listes det en del julemusikk for barn. Prøysen og Maj Britt Andersen er også blitt lista.

– For snevert miljø

Håkon Gebhardt er kritisk til måten musikkprodusentene i NRK er organisert på, og mener at dette er noe av grunnen til at det er vanskelig å få spilt barnemusikken på radio.

– De som setter opp spillelistene i NRK har så viktige stillinger at disse burde være på åremål. Jeg har drevet med musikk i 22 år, og gitt ut cirka én plate i året. Det er stort sett de samme folka jeg har måttet forholde meg til i alle år. Det er den samme gjengen man møter overalt. Musikkprodusentene bør sitte i tre år, og så byttes ut, mener han.

– Har et spesielt ansvar for norsk musikk

Atle Bredal i NRK mener at en ny organisering av musikkprodusentene vil bli for arbeidskrevende.

– Alle forslag er verdt å vurdere, det Gebhardt skisserer er én måte å tenke på. Vi har en del systemer vi jobber med, det er ikke for hvem som helst å hoppe inn. Hvis vi skal rotere på jobbene, må vi ha en opplæringsperiode, og så når de er ferdige, må nye læres opp. Det er ikke så enkelt som det kanskje høres ut. P1s musikkredaksjon er en fagredaksjon på linje med nyhetsredaksjonen i NRK. Hvor skal vi rekruttere disse menneskene? For å jobbe her må man ha en viss tyngde, sier Bredal.

– I hvor stor grad har NRK et ansvar for å etablere nye norske klassikere?

– Vi føler at vi har et spesielt ansvar for norsk musikk generelt, men ikke noe spesielt ansvar overfor barnemusikken. Vi har programmet Superblokka og egne folk som plukker ut musikk til dette.

– Er det en idé å vurdere hvor hyppig A-lista roteres?

– Dette vurderer vi hele tiden. Låtene på A-lista spilles 10-11 ganger i uka. I forhold til dette med å etablere nye artister og låter, vet vi at vi må spille dem x antall ganger for at lytterne skal få tak på dem og ha mulighet til å vurdere dem, sier Bredal.

Håkon Gebhardt opplever nettopp det – å høre de samme popslagerne igjen og igjen.

– Ny musikk rekker ikke å bli klassikere. Vi kjemper mot veggen, mot en enorm backkatalog, mener han.

11.11.2013
10:00
27.08.2015 20:02