Meny
Meny

Kunsthus uten kunstnere

Musikkulturs redaktør Mona Askerød.

Musikkulturs redaktør Mona Askerød.

Rune Eriksen

LEDER: Hva skjer egentlig når man fjerner kunstneriske stilinger fra en kunstinstitusjon? I denne utgaven av Musikkultur får du ett svar: de kunstneriske miljøene forvitrer.

2018060108000020180529123252

Vi har intervjuet teatermusiker Leif «Leffi» Osen. Han er siste ansatte teatermusiker ved Oslo Nye. Neste år går han av med pensjon. Den kunstneriske staben er redusert med over to tredeler siden han begynte, og det som var seks musikere blir til null i 2019.

Leffi etterlyser et levende musikkmiljø. Han savner diskusjonene om kunstsyn og repertoarvalg, prioriteringer og alle de andre faglige temaene man snakker om i et kunsthus.

Man kan godt si at verden går framover og at ingenting er, eller skal være, som før. Men det er grunn til å høre på det Leffi sier om at det han ønsker seg er et miljø som diskuterer kunsten man holder på med og hvordan den blir best mulig.

> Meld deg på vårt nyhetsbrev

Når kunstnerne blir færre, havner all makt et annet sted enn hos dem som utøver kunsten. Det endrer også synet på hva som er viktig.

Når vi for eksempel spør direktøren ved Oslo Nye hva han tenker om at det blir færre ansatte, sier han at oppdraget hans er å lage mest mulig teater for penga. Han sier ikke best mulig.

Fra et rent bedriftsøkonomisk perspektiv er det enkelt å forstå det forlokkende i å ikke ha ansatte, og at man ikke har flere penger enn man har. Men hvordan ledelsen snakker om oppdraget sitt, gir klare signaler om hvor de har lojaliteten sin. Og hvis den ikke er hos kunsten, er det grunn til bekymring.

Lederen sto først på trykk i Musikkultur nr 4/2018, som kom ut 1. juni.


Siste nytt

Trenger oppussing: Både Creo og Spekter vil endre litt på arbeidsmiljøloven.

Trenger oppussing: Både Creo og Spekter vil endre litt på arbeidsmiljøloven.

Per Flakstad

Trenger kulturlivet løsere eller fastere arbeidsforhold? Creo og Spekter er uenige

Liten støtte: Stiftelsen Elden i Røros mottar lite offentlig støtte.

Liten støtte: Stiftelsen Elden i Røros mottar lite offentlig støtte.

Martin Guttormsen Slørdal

Elden feirer 25 år, men får lite offentlige midler

Kortnytt

Elden feirer 25 år, men får lite offentlige midler


Sølvguttene vil overta Store Studio


Barna skal bidra til stortingsmelding om kultur


Ny talentsatsing i Trondheim: Bruker kammermusikk for å utvikle unge musikere


Nordmenn lytter mest til musikk i Norden


Mest lest

Ingvild Festervoll Melien

Modellmammaen

Relevant historie: – Det er med kunnskap om det historiske vi kan forstå vår egen tids dansekunst og hvordan vi faktisk er en del av en lang tradisjon. Det finnes vel knapt noe annet fag som ikke forholder seg til den tidlige historien, sier Elizabeth Svarstad.

Relevant historie: – Det er med kunnskap om det historiske vi kan forstå vår egen tids dansekunst og hvordan vi faktisk er en del av en lang tradisjon. Det finnes vel knapt noe annet fag som ikke forholder seg til den tidlige historien, sier Elizabeth Svarstad.

Elisabeth Wathne

Hun mener det er på tide å høyne statusen til barokkdans i Norge

  • Del
  • SMS
Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Creo – forbundet for kunst og kultur
Kontakt:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.

Meny

Kunsthus uten kunstnere

Musikkulturs redaktør Mona Askerød.

Musikkulturs redaktør Mona Askerød.

Rune Eriksen

LEDER: Hva skjer egentlig når man fjerner kunstneriske stilinger fra en kunstinstitusjon? I denne utgaven av Musikkultur får du ett svar: de kunstneriske miljøene forvitrer.

2018060108000020180529123252

Vi har intervjuet teatermusiker Leif «Leffi» Osen. Han er siste ansatte teatermusiker ved Oslo Nye. Neste år går han av med pensjon. Den kunstneriske staben er redusert med over to tredeler siden han begynte, og det som var seks musikere blir til null i 2019.

Leffi etterlyser et levende musikkmiljø. Han savner diskusjonene om kunstsyn og repertoarvalg, prioriteringer og alle de andre faglige temaene man snakker om i et kunsthus.

Man kan godt si at verden går framover og at ingenting er, eller skal være, som før. Men det er grunn til å høre på det Leffi sier om at det han ønsker seg er et miljø som diskuterer kunsten man holder på med og hvordan den blir best mulig.

> Meld deg på vårt nyhetsbrev

Når kunstnerne blir færre, havner all makt et annet sted enn hos dem som utøver kunsten. Det endrer også synet på hva som er viktig.

Når vi for eksempel spør direktøren ved Oslo Nye hva han tenker om at det blir færre ansatte, sier han at oppdraget hans er å lage mest mulig teater for penga. Han sier ikke best mulig.

Fra et rent bedriftsøkonomisk perspektiv er det enkelt å forstå det forlokkende i å ikke ha ansatte, og at man ikke har flere penger enn man har. Men hvordan ledelsen snakker om oppdraget sitt, gir klare signaler om hvor de har lojaliteten sin. Og hvis den ikke er hos kunsten, er det grunn til bekymring.

Lederen sto først på trykk i Musikkultur nr 4/2018, som kom ut 1. juni.


Siste nytt

Trenger oppussing: Både Creo og Spekter vil endre litt på arbeidsmiljøloven.

Trenger oppussing: Både Creo og Spekter vil endre litt på arbeidsmiljøloven.

Per Flakstad

Trenger kulturlivet løsere eller fastere arbeidsforhold? Creo og Spekter er uenige

Liten støtte: Stiftelsen Elden i Røros mottar lite offentlig støtte.

Liten støtte: Stiftelsen Elden i Røros mottar lite offentlig støtte.

Martin Guttormsen Slørdal

Elden feirer 25 år, men får lite offentlige midler

Kortnytt

Elden feirer 25 år, men får lite offentlige midler


Sølvguttene vil overta Store Studio


Barna skal bidra til stortingsmelding om kultur


Ny talentsatsing i Trondheim: Bruker kammermusikk for å utvikle unge musikere


Nordmenn lytter mest til musikk i Norden


Mest lest

Ingvild Festervoll Melien

Modellmammaen

Relevant historie: – Det er med kunnskap om det historiske vi kan forstå vår egen tids dansekunst og hvordan vi faktisk er en del av en lang tradisjon. Det finnes vel knapt noe annet fag som ikke forholder seg til den tidlige historien, sier Elizabeth Svarstad.

Relevant historie: – Det er med kunnskap om det historiske vi kan forstå vår egen tids dansekunst og hvordan vi faktisk er en del av en lang tradisjon. Det finnes vel knapt noe annet fag som ikke forholder seg til den tidlige historien, sier Elizabeth Svarstad.

Elisabeth Wathne

Hun mener det er på tide å høyne statusen til barokkdans i Norge

Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Creo – forbundet for kunst og kultur
Kontaktinformasjon:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.