Venninner og konkurrenter

De fire norske jentene som deltar i Menuhin-konkurransen om to uker, har mer til felles enn konkurranseinstinktet.
26.11.2013
12:00
26.11.2013 16:03

anne@musikkultur.no

Denne saken sto på trykk i Musikk-Kultur i april 2010.

Fnising, selvfølgelig. To av dem er jo midt i fjortis-alderen. Når Musikkultur samler jentene i et pauserom på Barratt Due er ikke engang den ene av dem, Sonoko fylt 14 år.

– Jeg føler meg så liten, sier hun beskjedent og sukker.

– Men heldigvis hjelper Miriam meg masse med ting jeg burde klare alene, som å spørre om jeg har husket jakka mi.

Miriam er «storesøsteren» i gruppa. Hun er fylt 18 år og har pendlet fra Alta til Barratt Due siden hun var tolv. Nå er hun student i høyskoleavdelingen og bor i egen leilighet i Oslo, rett ved musikkinstituttet. Det er hjemme hos henne at jentene møtes om kveldene de helgene det er samling for Unge Talenter i konservatorieklassen. Der lager de taco, med «sånn mislykka grønn greie» (guacamole) og gjerne vafler med havregryn.

– Vi får jo bra miljø når vi bare er jenter, påstår Guro.

Ann nikker, og bedyrer at det ikke er antydning til intriger i venninnegjengen.

– Vi har jo Christopher da, én fiolingutt i klassen, men han er sjelden her, sier hun.

Jentedominans

I høst skrev Aftenposten om den ypperste rekken av unge norske fiolinister som domineres fullstendig av jenter. Skribenten ramset opp minst 17 jenter under 26 år som hevder seg i særklasse. Til Menuhin-konkurransen i april er det heller ingen tvil om at jentene er i flertall. Fra Norge er det 4-1 i stilling til jentene, og de heier på hverandre.

– Vi er jo venninner. Jeg tenker ikke på at vi er konkurrenter. Jeg skal gjøre mitt beste, og jeg unner dem det beste. Vi har jo forskjellige kvaliteter, sier Guro (uten å fnise).

Både hun og Ann er nettopp kommet tilbake fra London etter å ha holdt hver sin konsert i Wigmore Hall. De har også valgt nesten samme program til Menuhin-konkurransen, men ifølge dem selv spiller de ganske forskjellig og har sin egen stil og tolkning uten at det ene er riktig eller galt.

– Ann spiller i alle fall veldig bra. Det hend­er jeg spør henne om fingersetting hvis det er partier jeg sliter med, sier Guro.

Oppmuntrer hverandre

Den lille pausen er over og tilbake i en av salene i musikkinstituttet holder Stephan Barratt-Due en ny økt med utøvende forum og interpretasjon med foredrag. Sonoko skal spille og blar opp Griegs sonate i F-dur.

På lang rekke sitter jentene som tilhørere. Stephan gir mest ros, men når Sonoko er ferdig, synker hun sammen på stolen, litt betuttet. Det oppfatter i alle fall Miriam. Hun kommer raskt til for å oppmuntre.

– Det var kjempebra! Ikke sant det var bra? sier hun henvendt til journalisten.

– Men i dag fikk jeg ikke til det jeg hadde lyst til, sukker Sonoko med fiolinen i fanget, og Miriam utdyper:

– Når man utvikler seg og blir mer bevisst hva man vil få til, blir man samtidig oftere klar over det man ikke får til, og da er det fint med venner som sier at det er bra. Det er fint å høre det fra andre enn læreren. Vi som går her på Barratt Due går gjennom det samme, sier hun og klapper Sonoko på skulderen.

Ikke best i verden

Det var i slutten av november at jentene fikk beskjed på e-post om at de var tatt ut til Menuhin-konkurransen. De ble bedt om å holde det hemmelig noen dager til det skulle offentliggjøres, men det var det ikke alle av dem som hadde fått det med seg. Jungeltelegrafen gikk, helt fra Egypt der Guro lå på en strand med nyheten.

– Vi var veldig opptatt av hvem av oss som kom med, kanskje mer enn hvem som kan gjøre det bra og komme til finalen. For meg er det viktig å være med, for å ha et mål å jobbe mot, noe som kan utvikle meg, sier Miriam, og legger til:

– Menuhin var jo en gigantisk skikkelse, og det er en svær festival rundt konkurransen. Den er ikke så tradisjonell som andre konkurranser. Det er mesterklasser, workshops, og alle jurymedlemmene skal for eksempel opptre. Jeg gleder meg skikkelig! sier hun.

– Men er dere ikke opptatt av hvem av dere som kan vinne?

Ann nøler litt, før hun åpner munnen og viser en regulert tanngard:

– Det er jo smaken til juryen som avgjør hvem som vinner. Musikk er litt mindre målbart enn idrett. De tar det ikke akkurat på tida.

Sonoko ser ned, beskjedent sier hun:

– Jeg kommer sikkert til å tenke: «Å, det gikk bra med dere, det kommer ikke til å gå bra med meg».

Men da bryter alle de tre andre ut:

– Jo da!

Guro minner om at det er ikke sånn at man er best i verden selv om man vinner. Noen fiolinister er imot konkurranser, og så er det jo dem det ikke passer for.

– Jeg vil ikke bli sånn som reiser på konkurranseturné hele året, sier Sonoko.

– Hvis det blir for mange konkurranser, får man ikke tid til å konsentrere seg om prosessen.

Og så begynner plapringen for fullt, om «han-dere-vet» på You Tube som reiser verden rundt til alle slags konkurranser, og skrekkhistorien om ham som ikke hadde øvd inn Nielsen-konserten, fordi han ikke regnet med å komme til finalen, og så måtte avlyse. Og om en deltaker i Prinsesse Astrid-konkurransen som måtte spille Beethoven-konsert med noter i finalen, fordi han ikke forberedte seg på å nå så langt.

Topp fem-liste

Men disse jentene, de har forberedt seg til både to og tre runder i Menuhin-konkurransen, og det er feil å si at de ikke prater mye musikk. I løpet av et halvt minutt klarer de å enes om en topp fem-liste med felles favorittkomponister: Guro foreslår Bach, og de andre er enig i at han er soleklar kandidat til listen. Så kommer Brahms og Beethoven. Sibelius blir vurdert, men raskt forkastet til fordel for Tsjajkovskij. Shostakovitsj får femteplassen etter forslag fra Miriam, eldstemann i gruppen. Sonoko sier at hun elsket Elgar før, men den kjærligheten deler ikke de andre, og engelskmannen må holdes utenfor listen.

Det samme med Alexander Rybak. Ingen av dem er forelsket i ham.

Guro spretter opp fra sofaen i pauserommet.

– Jeg må ha mat før vi skal ha direksjon!

Hun har alt slått nummeret til Tasty Thai Take Away.

– Alle skal ha nummer 20 kylling? spør hun og ser på venninnene.

KLASSENE I konkurransen

Det skal konkurreres i to klasser - Junior under 16 år og Senior under 22 år.

Det er tatt ut totalt 24 jenter og 18 gutter til å delta. Til juniorklassen er det tatt ut 14 jenter og 6 gutter, i seniorklassen 10 jenter og 12 gutter.

Alle deltakerne skal gjennom flere runder med solospill, kammermusikk og improvisasjon. Det blir opptreden med orkester for de sju juniorene og fire seniorene som kommer til finalen.

Om konkurransen

16. -25. april arrangeres en av verdens mest prestisjefylte konkurranser for unge fiolinister i Oslo, Menuhin Competition. Fem norske er valgt ut til å delta.

Menuhin-konkurransen ble stiftet av fiolinlegenden Yehudi Menuhin i 1983, og er en av få internasjonale fiolinkonkurranser for musikere under 22 år. Konkurransen avholdes annethvert år og for første gang i år blir den arrangert utenfor Storbritannia og Frankrike.

I de ti dagene arrangementet varer blir det også skolekonserter, utstillinger, seminarer og workshops.

For mer informasjon, gå inn på menuhincompetition.org.

YEHUDI MENUHIN

Regnes som en av de største fiolinvirtuosene i det tjuende århundre. Født i 1916 i New York, døde i 1999 i Berlin.

Fikk sitt gjennombrudd som trettenåring med Berliner Philharmoniker. Albert Einstein var en av dem som satt i salen, stum av beundring.

Grunnla The Yehudi Menuhin School i England i 1963, The Menuhin Music Academy for young virtuosi i Sveits i 1977, og The Yehudi Menuhin International Competition for Young Violinists i England i 1983.

Hadde også et sosialt engasjement og grunnla en stiftelse til fremme av barns kreativitet. Stiftelsens arbeid er særlig rettet mot økonomisk svake grupper.

Kilder: Menuhin-konkurransens nettsider og wikipedia

Konkurrentene

Miriam Helms Ålien (18), Alta

Ser fram til: Menuhin-konkurransen og NRKs solistkonkurranse Virtuos i P2, med håp om finaleuttak i Store Studio.

Interesser: Venner, bøker, trening.

Favorittkomponist: Bach, Brahms og Shostakovitsj.

Ann Hou Sæther (14), Trondheim

Ser fram til: Menuhin og Virtuos.

Interesser: Jeg har jo interesser, men hvor mye tid kan jeg bruke på det utenom fiolinen?

Favorittkomponist: Jeg liker alltid det stykket jeg spiller, så da varierer det også hvilken komponist jeg liker.

Guro Kleven Hagen (15), Valdres

Ser fram til: Å spille Bruckners fiolinkonsert med Asker symfoniorkester og Menuhin-konkurransen.

Interesser: Vanlige ting, som å trene, være med venner, lese bøker, se film.

Favorittkomponist: J. S. Bach.

Sonoko Miriam Shimano Welde (14), Bergen

Ser fram til: Skal til Japan og spille med Ung symfoni, kommer hjem en uke før Menuhin-konkurransen.

Interesser: Fiolin

Favorittkomponist: Kan jeg si to? Bach og Brahms.

Christopher Andersen Tun (17) er eneste gutt fra Norge som deltar.

26.11.2013
12:00
26.11.2013 16:03

KLASSENE I konkurransen

Det skal konkurreres i to klasser - Junior under 16 år og Senior under 22 år.

Det er tatt ut totalt 24 jenter og 18 gutter til å delta. Til juniorklassen er det tatt ut 14 jenter og 6 gutter, i seniorklassen 10 jenter og 12 gutter.

Alle deltakerne skal gjennom flere runder med solospill, kammermusikk og improvisasjon. Det blir opptreden med orkester for de sju juniorene og fire seniorene som kommer til finalen.

Om konkurransen

16. -25. april arrangeres en av verdens mest prestisjefylte konkurranser for unge fiolinister i Oslo, Menuhin Competition. Fem norske er valgt ut til å delta.

Menuhin-konkurransen ble stiftet av fiolinlegenden Yehudi Menuhin i 1983, og er en av få internasjonale fiolinkonkurranser for musikere under 22 år. Konkurransen avholdes annethvert år og for første gang i år blir den arrangert utenfor Storbritannia og Frankrike.

I de ti dagene arrangementet varer blir det også skolekonserter, utstillinger, seminarer og workshops.

For mer informasjon, gå inn på menuhincompetition.org.

YEHUDI MENUHIN

Regnes som en av de største fiolinvirtuosene i det tjuende århundre. Født i 1916 i New York, døde i 1999 i Berlin.

Fikk sitt gjennombrudd som trettenåring med Berliner Philharmoniker. Albert Einstein var en av dem som satt i salen, stum av beundring.

Grunnla The Yehudi Menuhin School i England i 1963, The Menuhin Music Academy for young virtuosi i Sveits i 1977, og The Yehudi Menuhin International Competition for Young Violinists i England i 1983.

Hadde også et sosialt engasjement og grunnla en stiftelse til fremme av barns kreativitet. Stiftelsens arbeid er særlig rettet mot økonomisk svake grupper.

Kilder: Menuhin-konkurransens nettsider og wikipedia