Meny
Meny

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Som nyutdannet jazzmusiker og -komponist, er det lett å gå på en «virkelighetskræsj». Prosjektet OJKOS har som mål å gjøre noe med det.

2018041309053720180419101711

Even Finsrud

even@musikkultur.no

– I de senere år er det kommet til flere utdanningstilbud på masternivå rettet mot jazz og jazzkomposisjon, og dette har ført til at det i dag er mange dyktige komponister som har behov for en arena for å utvikle musikken sin og få den fremført av profesjonelle musikere, sier trombonist og komponist Andreas Rotevatn. Han var selv i den situasjon, og sammen med en gjeng kolleger tok han tak i utfordringen.

– Vi var fem nyutdannede komponerende musikere som hadde mange ideer, men behøvde et rom å jobbe i. Derfor dukket ideen opp om OJKOS. Ordet er gresk og betyr hus, hjem og det er nettopp det man trenger som kunstner, sier Rotevatn.

OJKOS er også en slags forkortelse for «Orkesteret for jazzkomponister i Oslo» og er altså et orkester for profesjonelle jazzkomponistar i etableringsfasen som holder til i Oslo-området. Tilbudet er rettet mot musikere i alderen 25 til 33 år som er over grunnutdanningen, det vil si bachelorgrad.

– I stedet for at vi kjemper om de samme midlene, så er tanken å gå sammen om å danne et miljø eller kollegium hvor man kan skrive musikk og få den framført i et ensemble. Vi henvendte oss til Østnorsk jazzsenter, og de tente på ideen.

Selvdrevet ensemble

OJKOS skal være en arena for komponering av ny musikk. Medlemmene skal veksle på å kunstnerisk ansvar.

– Orkesteret starter opp til høsten med faste øvelser på Victoria Nasjonal jazzscene og vil i høst øve inn mindre stykker av hver enkelt musiker, sier produsent ved Østnorsk jazzsenter, Audun Ellingsen.

I høst er det allerede satt opp to konserter, tirsdag 16.10 og tirsdag 27.11.

– Østnorsk jazzsenter skal være behjelpelig med søknader, knytte kontakter og åpne de dørene vi kan. Orkesteret skal være selvdrevet og nå til høsten er det ikke noen honorarer knyttet til deltakelse utover TONO- og billettinntekter, men målet er å kunne finne midler til drift og honorarer. Til våren, når jazzorkesteret er oppe og går, er tanken at rollen som kunstnerisk leder skal gå på rotasjon, slik at musikerne skal kunne framføre større, ambisiøse verk.

Søkere til Ojkos bør vise til høy kompetanse både som komponist og utøver og ha et moderne, personlig og progressivt uttrykk.

– Søkere kan komme fra hvilken som helst utdanningsinstitusjon og rent prinsipielt trenger ikke vedkommende å ha relevant utdannelse, så lenge kvaliteten er god nok, sier Rotevatn.

– Vi håper dette er starten på en viktig institusjon innen norsk jazz.

Foruten Rotevatn består prosjektgruppa av Magnus Murphy Joelson på trombone, Henriette Eilertsen på fløyte, Tina Lægreid Olsen på saksofon og Kristoffer Fossheim Håvik på piano.

Søknadsfrist er 1. mai, CV og lydopptak sendes til kontakt@ojkos.no eller på facebook.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

Siste nytt

Mange jern i ilden: – Jeg etterstreber å finne en gyllen middelvei mellom skolearbeid, bandøving og å ta vare på meg sjøl, sier Joe.

Mange jern i ilden: – Jeg etterstreber å finne en gyllen middelvei mellom skolearbeid, bandøving og å ta vare på meg sjøl, sier Joe.

Marte Bjerke

Studier og jobb – den vanskelige balansen

#joestuderermusikk: – Jeg planlegger hvert minutt av dagen. Til og med festing er lagt inn i timeplanen.
En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

Anders Hovind

Kirkemøtet: Anerkjenner kulturen i kirken

Kirkemøtet 2018 anerkjenner kirkemusikken som en integrert del av virksomheten, og ikke som pynt, mener Anders Hovind.
– Kirken er en nesten like stor kulturarena som kulturhusene, minner han om.

Kortnytt

Korps på frimerker


Kulturrådet: Vil legge større vekt på formidling


Kulturrådet: Flere og bedre søknader


Ung, norsk musikk i støtet på radio


Grande fikk 2200 underskrifter og et brannslokkingsapparat


Mest lest

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Privat

Notelesing: – La deg inspirere av skolens lese- og skriveopplæring

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

  • Del
  • SMS
Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Musikernes fellesorganisasjon (MFO)
Kontakt:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy

Meny

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Som nyutdannet jazzmusiker og -komponist, er det lett å gå på en «virkelighetskræsj». Prosjektet OJKOS har som mål å gjøre noe med det.

2018041309053720180419101711

Even Finsrud

even@musikkultur.no

– I de senere år er det kommet til flere utdanningstilbud på masternivå rettet mot jazz og jazzkomposisjon, og dette har ført til at det i dag er mange dyktige komponister som har behov for en arena for å utvikle musikken sin og få den fremført av profesjonelle musikere, sier trombonist og komponist Andreas Rotevatn. Han var selv i den situasjon, og sammen med en gjeng kolleger tok han tak i utfordringen.

– Vi var fem nyutdannede komponerende musikere som hadde mange ideer, men behøvde et rom å jobbe i. Derfor dukket ideen opp om OJKOS. Ordet er gresk og betyr hus, hjem og det er nettopp det man trenger som kunstner, sier Rotevatn.

OJKOS er også en slags forkortelse for «Orkesteret for jazzkomponister i Oslo» og er altså et orkester for profesjonelle jazzkomponistar i etableringsfasen som holder til i Oslo-området. Tilbudet er rettet mot musikere i alderen 25 til 33 år som er over grunnutdanningen, det vil si bachelorgrad.

– I stedet for at vi kjemper om de samme midlene, så er tanken å gå sammen om å danne et miljø eller kollegium hvor man kan skrive musikk og få den framført i et ensemble. Vi henvendte oss til Østnorsk jazzsenter, og de tente på ideen.

Selvdrevet ensemble

OJKOS skal være en arena for komponering av ny musikk. Medlemmene skal veksle på å kunstnerisk ansvar.

– Orkesteret starter opp til høsten med faste øvelser på Victoria Nasjonal jazzscene og vil i høst øve inn mindre stykker av hver enkelt musiker, sier produsent ved Østnorsk jazzsenter, Audun Ellingsen.

I høst er det allerede satt opp to konserter, tirsdag 16.10 og tirsdag 27.11.

– Østnorsk jazzsenter skal være behjelpelig med søknader, knytte kontakter og åpne de dørene vi kan. Orkesteret skal være selvdrevet og nå til høsten er det ikke noen honorarer knyttet til deltakelse utover TONO- og billettinntekter, men målet er å kunne finne midler til drift og honorarer. Til våren, når jazzorkesteret er oppe og går, er tanken at rollen som kunstnerisk leder skal gå på rotasjon, slik at musikerne skal kunne framføre større, ambisiøse verk.

Søkere til Ojkos bør vise til høy kompetanse både som komponist og utøver og ha et moderne, personlig og progressivt uttrykk.

– Søkere kan komme fra hvilken som helst utdanningsinstitusjon og rent prinsipielt trenger ikke vedkommende å ha relevant utdannelse, så lenge kvaliteten er god nok, sier Rotevatn.

– Vi håper dette er starten på en viktig institusjon innen norsk jazz.

Foruten Rotevatn består prosjektgruppa av Magnus Murphy Joelson på trombone, Henriette Eilertsen på fløyte, Tina Lægreid Olsen på saksofon og Kristoffer Fossheim Håvik på piano.

Søknadsfrist er 1. mai, CV og lydopptak sendes til kontakt@ojkos.no eller på facebook.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

Siste nytt

Mange jern i ilden: – Jeg etterstreber å finne en gyllen middelvei mellom skolearbeid, bandøving og å ta vare på meg sjøl, sier Joe.

Mange jern i ilden: – Jeg etterstreber å finne en gyllen middelvei mellom skolearbeid, bandøving og å ta vare på meg sjøl, sier Joe.

Marte Bjerke

Studier og jobb – den vanskelige balansen

#joestuderermusikk: – Jeg planlegger hvert minutt av dagen. Til og med festing er lagt inn i timeplanen.
En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

Anders Hovind

Kirkemøtet: Anerkjenner kulturen i kirken

Kirkemøtet 2018 anerkjenner kirkemusikken som en integrert del av virksomheten, og ikke som pynt, mener Anders Hovind.
– Kirken er en nesten like stor kulturarena som kulturhusene, minner han om.

Kortnytt

Korps på frimerker


Kulturrådet: Vil legge større vekt på formidling


Kulturrådet: Flere og bedre søknader


Ung, norsk musikk i støtet på radio


Grande fikk 2200 underskrifter og et brannslokkingsapparat


Mest lest

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Privat

Notelesing: – La deg inspirere av skolens lese- og skriveopplæring

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Musikernes fellesorganisasjon (MFO)
Kontaktinformasjon:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy