Meny
Meny

Kirsten Flagstad - et kunstnerliv

Per Dahl anmelder biografien om Kirsten Flagstad.

12000020131105103819

I omslagsteksten presenterer Opera forlag dette som den offisielle biografien om Kirsten Flagstad. «Aldri tidligere har så mye eksakt informasjon om vår verdensberømte kunstner vært gjort tilgjengelig for et norsk publikum. Her er idet ingen myter eller spekulasjoner. Kirsten Flagstads eventyrlige karriere og liv er i seg selv en helt enestående historie.» Det er blitt en stor bok på så mange måter (sideformatet er 32 x 25 cm i 264 sider). Et omfattende bildemateriale bidrar til å gjøre portrettet av Flagstad levende ut over biografitekstens kronologiske gjennomgang av hennes liv. Og boken har et fantastisk register over Flagstads medvirkning i opera og operetteproduksjoner gjennom hele karrieren supplert med opplysninger om oppsettingens dirigent, regissør, scenograf og øvrige medvirkende; en gullgruve av opplysninger om norske og utenlandske sangere!

Et kunstnerliv gir ofte mange muligheter for å etablere både dramaturgiske effekter i en biografisk fremstilling og tematiske problemstillinger som kan gi grunnlag for videre diskusjoner. Det har vært flere slike forsøk i litteraturen om Flagstad. Svendsen styrer klart unna slike fristelser, og lar heller den nøkterne fremstillingsformen suppleres av sitater fra et utall kritikker; og de er jo ofte svært grensesprengende i sin omtale av Flagstads prestasjoner. Dermed får boken en naturlig fremdrift med et fokus på hennes egen utvikling. Dette fortellergrepet medfører imidlertid også at enkelte konfliktområder (for eksempel behandlingen av Flagstad på 1940-tallet) ikke introduseres kronologisk, men først presenteres i ettertid og da med fokus på hvordan Flagstad arbeidet seg igjennom slike prosesser. Den vinklingen bidrar positivt til å tydeliggjøre sider ved Flagstads personlighet som ellers lett blir borte i konfliktsøkende tekster, men den usynliggjør kontekster og relasjoner som hadde betydning for ettertidens oppfatning av hennes virke.

De åtte kapitlene har en kort introduksjonstekst og kombinert med de informative bildetekstene gir dette et utmerket overblikk over Flagstads liv og virke. Hvert av kapitlene fører fram til et vendepunkt i hennes liv eller karriere, og innad i kapitlene er det karrieren som styrer fremdriften. Unntaket er det første kapitlet, som omhandler hennes bakgrunn i musikerfamilien Flagstad. På slutten av kapittel 5, er det en lengre analyse (s. 181-187) av hennes stemme, repertoar og personlighet. I avsnittet henvises det til grammofoninnspillingene som konkrete eksempler på karakteristika ved hennes stemme. Imidlertid er ikke Flagstads mange sesjoner med grammofoninnspillinger (de første i 1914) tatt inn i den løpende teksten. Det er et savn, særlig ettersom Flagstad var en uvanlig produktiv grammofonartist. Dette aspektet av hennes kunstneriske profil, så som hennes forhold til repertoar på grammofonplatene og fremføringens autentisitet, blir ikke drøftet i særlig grad i denne biografien.

Boken er utstyrt med en CD, laget i samarbeid med Naxos, med opptak fra 1937–1952. Med 11 spor er det selvsagt vanskelig å lage et representativt utvalg av hennes over 1000 innspillinger. Utvalget gir imidlertid et godt blikk inn i hennes stemmeprakt og opptakene er lydmessig tilpasset moderne CD-lytteres forventninger.

Per Dahl

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

Siste nytt

Mange jern i ilden: – Jeg etterstreber å finne en gyllen middelvei mellom skolearbeid, bandøving og å ta vare på meg sjøl, sier Joe.

Mange jern i ilden: – Jeg etterstreber å finne en gyllen middelvei mellom skolearbeid, bandøving og å ta vare på meg sjøl, sier Joe.

Marte Bjerke

Studier og jobb – den vanskelige balansen

#joestuderermusikk: – Jeg planlegger hvert minutt av dagen. Til og med festing er lagt inn i timeplanen.
En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

Anders Hovind

Kirkemøtet: Anerkjenner kulturen i kirken

Kirkemøtet 2018 anerkjenner kirkemusikken som en integrert del av virksomheten, og ikke som pynt, mener Anders Hovind.
– Kirken er en nesten like stor kulturarena som kulturhusene, minner han om.

Kortnytt

Korps på frimerker


Kulturrådet: Vil legge større vekt på formidling


Kulturrådet: Flere og bedre søknader


Ung, norsk musikk i støtet på radio


Grande fikk 2200 underskrifter og et brannslokkingsapparat


Mest lest

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Privat

Notelesing: – La deg inspirere av skolens lese- og skriveopplæring

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

  • Del
  • SMS
Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Musikernes fellesorganisasjon (MFO)
Kontakt:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy

Meny

Kirsten Flagstad - et kunstnerliv

Per Dahl anmelder biografien om Kirsten Flagstad.

12000020131105103819

I omslagsteksten presenterer Opera forlag dette som den offisielle biografien om Kirsten Flagstad. «Aldri tidligere har så mye eksakt informasjon om vår verdensberømte kunstner vært gjort tilgjengelig for et norsk publikum. Her er idet ingen myter eller spekulasjoner. Kirsten Flagstads eventyrlige karriere og liv er i seg selv en helt enestående historie.» Det er blitt en stor bok på så mange måter (sideformatet er 32 x 25 cm i 264 sider). Et omfattende bildemateriale bidrar til å gjøre portrettet av Flagstad levende ut over biografitekstens kronologiske gjennomgang av hennes liv. Og boken har et fantastisk register over Flagstads medvirkning i opera og operetteproduksjoner gjennom hele karrieren supplert med opplysninger om oppsettingens dirigent, regissør, scenograf og øvrige medvirkende; en gullgruve av opplysninger om norske og utenlandske sangere!

Et kunstnerliv gir ofte mange muligheter for å etablere både dramaturgiske effekter i en biografisk fremstilling og tematiske problemstillinger som kan gi grunnlag for videre diskusjoner. Det har vært flere slike forsøk i litteraturen om Flagstad. Svendsen styrer klart unna slike fristelser, og lar heller den nøkterne fremstillingsformen suppleres av sitater fra et utall kritikker; og de er jo ofte svært grensesprengende i sin omtale av Flagstads prestasjoner. Dermed får boken en naturlig fremdrift med et fokus på hennes egen utvikling. Dette fortellergrepet medfører imidlertid også at enkelte konfliktområder (for eksempel behandlingen av Flagstad på 1940-tallet) ikke introduseres kronologisk, men først presenteres i ettertid og da med fokus på hvordan Flagstad arbeidet seg igjennom slike prosesser. Den vinklingen bidrar positivt til å tydeliggjøre sider ved Flagstads personlighet som ellers lett blir borte i konfliktsøkende tekster, men den usynliggjør kontekster og relasjoner som hadde betydning for ettertidens oppfatning av hennes virke.

De åtte kapitlene har en kort introduksjonstekst og kombinert med de informative bildetekstene gir dette et utmerket overblikk over Flagstads liv og virke. Hvert av kapitlene fører fram til et vendepunkt i hennes liv eller karriere, og innad i kapitlene er det karrieren som styrer fremdriften. Unntaket er det første kapitlet, som omhandler hennes bakgrunn i musikerfamilien Flagstad. På slutten av kapittel 5, er det en lengre analyse (s. 181-187) av hennes stemme, repertoar og personlighet. I avsnittet henvises det til grammofoninnspillingene som konkrete eksempler på karakteristika ved hennes stemme. Imidlertid er ikke Flagstads mange sesjoner med grammofoninnspillinger (de første i 1914) tatt inn i den løpende teksten. Det er et savn, særlig ettersom Flagstad var en uvanlig produktiv grammofonartist. Dette aspektet av hennes kunstneriske profil, så som hennes forhold til repertoar på grammofonplatene og fremføringens autentisitet, blir ikke drøftet i særlig grad i denne biografien.

Boken er utstyrt med en CD, laget i samarbeid med Naxos, med opptak fra 1937–1952. Med 11 spor er det selvsagt vanskelig å lage et representativt utvalg av hennes over 1000 innspillinger. Utvalget gir imidlertid et godt blikk inn i hennes stemmeprakt og opptakene er lydmessig tilpasset moderne CD-lytteres forventninger.

Per Dahl

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

Siste nytt

Mange jern i ilden: – Jeg etterstreber å finne en gyllen middelvei mellom skolearbeid, bandøving og å ta vare på meg sjøl, sier Joe.

Mange jern i ilden: – Jeg etterstreber å finne en gyllen middelvei mellom skolearbeid, bandøving og å ta vare på meg sjøl, sier Joe.

Marte Bjerke

Studier og jobb – den vanskelige balansen

#joestuderermusikk: – Jeg planlegger hvert minutt av dagen. Til og med festing er lagt inn i timeplanen.
En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

Anders Hovind

Kirkemøtet: Anerkjenner kulturen i kirken

Kirkemøtet 2018 anerkjenner kirkemusikken som en integrert del av virksomheten, og ikke som pynt, mener Anders Hovind.
– Kirken er en nesten like stor kulturarena som kulturhusene, minner han om.

Kortnytt

Korps på frimerker


Kulturrådet: Vil legge større vekt på formidling


Kulturrådet: Flere og bedre søknader


Ung, norsk musikk i støtet på radio


Grande fikk 2200 underskrifter og et brannslokkingsapparat


Mest lest

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Privat

Notelesing: – La deg inspirere av skolens lese- og skriveopplæring

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Musikernes fellesorganisasjon (MFO)
Kontaktinformasjon:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy