Meny
Meny

Amatørteater med levende musikk

Amatørteatret A.P.P.L.A.U.S i Moss har engasjert 11 profesjonelle musikere.

2014041111203920150827200222

Det å ha yrkesmusikere i grava gir en trygghet for ungdommene. De blir loset fram av et trygt og stødig orkester.

Gudrun Røsholdt Lorentzen

Marte Bjerke

marte@musikkultur.no

– Å ikke ha levende musikere har aldri vært noe tema hos oss. Vi har sørget for musikere i grava siden vi starta teatret i 2000. Orkesteret i år er et av de største vi har hatt, det er fordi musikken krever det. Vi visste at vi måtte prioritere dette da vi valgte å sette opp The Producers, sier sanglærer og tillitsvalgt ved Kulturskolen i Moss, Rygge og Våler, Gudrun Røsholdt Lorentzen.

Hun er bekymret for utviklingen som går mot mer innspilt musikk på landets teaterscener.

– Det er forferdelig trist hvis det blir slik at musikken i teatrene kjøres på tape i framtiden. Det blir ikke en like god forestilling uten musikere, ikke så givende og dynamisk. Jeg tror ikke The Producers hadde vært mulig uten musikere i grava. Veldig mye av den talte dialogen ligger oppå musikken og det er mye tekst innimellom sangnumrene. Det ville vært vanskelig å time, mener Røsholdt Lorentzen.

Dugnadsånd og profesjonell holdning

A.P.P.L.A.U.S er en musikkteatergruppe for ungdom mellom 15 og 20 år, som drives av Kulturskolen i Moss, Rygge og Våler. Hvert år setter ungdommene opp en musikal, med god hjelp av en dugnadsinnstilt foreldregruppe, lærerkrefter fra kulturskolen og profesjonelle utøvere i apparatet rundt. I fjor var de det eneste teatret i Norge som fikk rettighetene til musikalen Legally Blonde.

– Ungdommene må på audition for å få være med på disse prosjektene. De får undervisning i kulturskolen, men i en litt annen årssyklus enn andre elever. Vi starter forberedelsene på høsten og har forestillinger før påske. Elevene har fire undervisningstimer i uka, to timer sang og to timer teater, kombinert med dans, forteller Røsholdt Lorentzen.

Dette er kulturskolens største prosjekt i løpet av skoleåret, og sjøl om det er amatører på scenen, og det forventes at foreldre bidrar i kostymegrupper, rekvisittgrupper, sponsor- og PR-grupper eller på systua, legges det vekt på at apparatet rundt er profesjonelt.

– Det er helt fantastisk å være med! Alle jobber intenst og jeg er imponert over innsatsen til ungdommene, sier en entusiastisk Røsholdt Lorentzen.

Gjør ungdommene trygge

Hun forteller at musikalteatret ikke hadde overlevd uten dugnadsånden.

– Levende musikk er ofte et spørsmål om økonomi. Hvordan greier dere å lønne musikerne?

– Vi hadde nok ikke klart å få det så fint uten dugnadshjelpen. Elevene i kulturskolen betaler også elevavgift, selvfølgelig. Dessuten hadde det ikke gått uten sponsormidler fra næringslivet. Vi har fått låne kostymer og rekvisitter fra Oslo Nye Teater, og vi har kjøpt kostymer på salg. Musikerne lønnes per forestilling og for fem prøver i forkant, forteller Røsholdt Lorentzen.

De fleste av de 11 musikerne som spiller på The Producers er tilknyttet kulturskolen i mindre stillinger og kombinerer dette med frilansjobbing.

– Men dette prosjektet er ikke en del av undervisningsstillingene, musikerne lønnes utenom. Det å ha yrkesmusikere i grava gir en trygghet for ungdommene. De blir loset fram av et trygt og stødig orkester. Det gjør at de vokser enda mer. Dessuten svinger det jo utrolig!

A.P.P.L.A.U.S – Kulturskolen i Moss, Rygge og Våler sitt flaggskip. Musikkteater for ungdom mellom 15 og 20 år.

Setter opp én musikal i året. Legger vekt på at apparatet rundt skal være profesjonelt.

I år: The Producers av Mel Brooks, med 28 ungdommer på scenen, 11 musikere i grava og rundt 250 kostymer. Siste forestilling er 12. april i Parkteatret i Moss.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

Siste nytt

Mye jobb med bandet: Joe (i midten) prøver som best hun kan å balansere studier med bandkarriere i elektronikatrioen Sassy 009. Her med kollegene Teodora Georgijevic (t.h.) og Sunniva Lindgård.

Mye jobb med bandet: Joe (i midten) prøver som best hun kan å balansere studier med bandkarriere i elektronikatrioen Sassy 009. Her med kollegene Teodora Georgijevic (t.h.) og Sunniva Lindgård.

Marte Bjerke

Studier og jobb – den vanskelige balansen

#joestuderermusikk: – Jeg planlegger hvert minutt av dagen. Til og med festing er lagt inn i timeplanen.
En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

Anders Hovind

Kirkemøtet: Anerkjenner kulturen i kirken

Kirkemøtet 2018 anerkjenner kirkemusikken som en integrert del av virksomheten, og ikke som pynt, mener Anders Hovind.
– Kirken er en nesten like stor kulturarena som kulturhusene, minner han om.

Kortnytt

Korps på frimerker


Kulturrådet: Vil legge større vekt på formidling


Kulturrådet: Flere og bedre søknader


Ung, norsk musikk i støtet på radio


Grande fikk 2200 underskrifter og et brannslokkingsapparat


Mest lest

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Privat

Notelesing: – La deg inspirere av skolens lese- og skriveopplæring

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

  • Del
  • SMS
Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Musikernes fellesorganisasjon (MFO)
Kontakt:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy

Meny

Amatørteater med levende musikk

Amatørteatret A.P.P.L.A.U.S i Moss har engasjert 11 profesjonelle musikere.

2014041111203920150827200222

Det å ha yrkesmusikere i grava gir en trygghet for ungdommene. De blir loset fram av et trygt og stødig orkester.

Gudrun Røsholdt Lorentzen

Marte Bjerke

marte@musikkultur.no

– Å ikke ha levende musikere har aldri vært noe tema hos oss. Vi har sørget for musikere i grava siden vi starta teatret i 2000. Orkesteret i år er et av de største vi har hatt, det er fordi musikken krever det. Vi visste at vi måtte prioritere dette da vi valgte å sette opp The Producers, sier sanglærer og tillitsvalgt ved Kulturskolen i Moss, Rygge og Våler, Gudrun Røsholdt Lorentzen.

Hun er bekymret for utviklingen som går mot mer innspilt musikk på landets teaterscener.

– Det er forferdelig trist hvis det blir slik at musikken i teatrene kjøres på tape i framtiden. Det blir ikke en like god forestilling uten musikere, ikke så givende og dynamisk. Jeg tror ikke The Producers hadde vært mulig uten musikere i grava. Veldig mye av den talte dialogen ligger oppå musikken og det er mye tekst innimellom sangnumrene. Det ville vært vanskelig å time, mener Røsholdt Lorentzen.

Dugnadsånd og profesjonell holdning

A.P.P.L.A.U.S er en musikkteatergruppe for ungdom mellom 15 og 20 år, som drives av Kulturskolen i Moss, Rygge og Våler. Hvert år setter ungdommene opp en musikal, med god hjelp av en dugnadsinnstilt foreldregruppe, lærerkrefter fra kulturskolen og profesjonelle utøvere i apparatet rundt. I fjor var de det eneste teatret i Norge som fikk rettighetene til musikalen Legally Blonde.

– Ungdommene må på audition for å få være med på disse prosjektene. De får undervisning i kulturskolen, men i en litt annen årssyklus enn andre elever. Vi starter forberedelsene på høsten og har forestillinger før påske. Elevene har fire undervisningstimer i uka, to timer sang og to timer teater, kombinert med dans, forteller Røsholdt Lorentzen.

Dette er kulturskolens største prosjekt i løpet av skoleåret, og sjøl om det er amatører på scenen, og det forventes at foreldre bidrar i kostymegrupper, rekvisittgrupper, sponsor- og PR-grupper eller på systua, legges det vekt på at apparatet rundt er profesjonelt.

– Det er helt fantastisk å være med! Alle jobber intenst og jeg er imponert over innsatsen til ungdommene, sier en entusiastisk Røsholdt Lorentzen.

Gjør ungdommene trygge

Hun forteller at musikalteatret ikke hadde overlevd uten dugnadsånden.

– Levende musikk er ofte et spørsmål om økonomi. Hvordan greier dere å lønne musikerne?

– Vi hadde nok ikke klart å få det så fint uten dugnadshjelpen. Elevene i kulturskolen betaler også elevavgift, selvfølgelig. Dessuten hadde det ikke gått uten sponsormidler fra næringslivet. Vi har fått låne kostymer og rekvisitter fra Oslo Nye Teater, og vi har kjøpt kostymer på salg. Musikerne lønnes per forestilling og for fem prøver i forkant, forteller Røsholdt Lorentzen.

De fleste av de 11 musikerne som spiller på The Producers er tilknyttet kulturskolen i mindre stillinger og kombinerer dette med frilansjobbing.

– Men dette prosjektet er ikke en del av undervisningsstillingene, musikerne lønnes utenom. Det å ha yrkesmusikere i grava gir en trygghet for ungdommene. De blir loset fram av et trygt og stødig orkester. Det gjør at de vokser enda mer. Dessuten svinger det jo utrolig!

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

Siste nytt

Mye jobb med bandet: Joe (i midten) prøver som best hun kan å balansere studier med bandkarriere i elektronikatrioen Sassy 009. Her med kollegene Teodora Georgijevic (t.h.) og Sunniva Lindgård.

Mye jobb med bandet: Joe (i midten) prøver som best hun kan å balansere studier med bandkarriere i elektronikatrioen Sassy 009. Her med kollegene Teodora Georgijevic (t.h.) og Sunniva Lindgård.

Marte Bjerke

Studier og jobb – den vanskelige balansen

#joestuderermusikk: – Jeg planlegger hvert minutt av dagen. Til og med festing er lagt inn i timeplanen.
En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

Anders Hovind

Kirkemøtet: Anerkjenner kulturen i kirken

Kirkemøtet 2018 anerkjenner kirkemusikken som en integrert del av virksomheten, og ikke som pynt, mener Anders Hovind.
– Kirken er en nesten like stor kulturarena som kulturhusene, minner han om.

Kortnytt

Korps på frimerker


Kulturrådet: Vil legge større vekt på formidling


Kulturrådet: Flere og bedre søknader


Ung, norsk musikk i støtet på radio


Grande fikk 2200 underskrifter og et brannslokkingsapparat


Mest lest

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Privat

Notelesing: – La deg inspirere av skolens lese- og skriveopplæring

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

A.P.P.L.A.U.S – Kulturskolen i Moss, Rygge og Våler sitt flaggskip. Musikkteater for ungdom mellom 15 og 20 år.

Setter opp én musikal i året. Legger vekt på at apparatet rundt skal være profesjonelt.

I år: The Producers av Mel Brooks, med 28 ungdommer på scenen, 11 musikere i grava og rundt 250 kostymer. Siste forestilling er 12. april i Parkteatret i Moss.

Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Musikernes fellesorganisasjon (MFO)
Kontaktinformasjon:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy