Meny
Meny

En fornærmelse mot publikum

MENING: La oss få tilbake levende musikk i musikkteateret, skriver nestlederne i MFO etter å ha sett «A Chorus Line».

2014022014343520150827200222

Det har i alle år vært opplest og vedtatt at musikkteater skal spilles med musikk framført av lys levende teatermusikere i graven eller på scenen i teaterlokalet. Nå har produksjonsselskapet Taran satt opp musikalen «A Chorus Line» på Chat Noir i Oslo med bruk av innspilt musikk. Det har ført til en stor debatt på Facebook om hva fraværet av levende musikere betyr både for denne forestillingen og for musikkteatertradisjonen.

Vi har nettopp besøkt en av forestillingene for selv å oppleve musikk på boks fra publikumsplass. Og la oss aller først si vi at ble imponert av aktørene på scenen som med dans og sang klarer å prestere på et så høyt nivå, nærmest til tross for omstendighetene. Scenen er alt for liten for danserne, men vi opplevde savnet av levende musikere som verre.

Når musikken er forhåndsinnspilt finnes det ingen mulighet for dynamikk mellom utøverne på scenen og musikerne i orkestret. Den forhåndsinnspilte musikken har ingen fleksibilitet, og både sang- og dansenumrene piskes fram av et ubønnhørlig orkester uten annen sans for timing enn den som kan hentes ut av en metronom. Det sier seg selv at dette også går ut over de store orkesternumrene. Det swinger jo ikke. En annen sak er hvordan orkestret låter. Instrumentene som er brukt på innspillingen er samplede og låter ikke bra. Av og til visste vi faktisk ikke om vi skulle le eller gråte.

Vi har med forundring lest kritikker hvor anmelderen synes dette er ok. Det er jo nettopp kontakten mellom scene og orkestergrav som tilfører en slik forestilling det overskuddet som gjør den verdt å se og høre. Bortsett fra den gode innsatsen på scenen hadde forestillingen et preg av å være et prosjekt på sparebluss, og langt unna det man kan oppleve i London eller New York.

I MFO arbeider vi naturligvis for å opprettholde arbeidsplasser for musikerne, og vi kan sikkert beskyldes for at vi ikke er uhildet. Men vi prøvde å se og høre denne forestillingen med objektive øyne og ører, og gikk likevel derfra med en følelse av å ha blitt snytt.

Vår dom er at dette ikke er godt musikkteater. La oss få tilbake ordentlige oppsetninger av gode musikaler, med god plass på scenene og med levende musikere, slik at det blir som det skal være. Hvis produsentene ikke får til det, kan de heller la være å sette opp noe. Denne oppsetningen av «A Chorus Line» er en fornærmelse både mot publikum og musikalen. For ikke å snakke om musikkteatersjangeren.

Kristin Haagensen og Anders Hovind

Nestledere i MFO (Musikernes fellesorganisasjon)

En forkortet versjon av innlegget sto på trykk i Dagsavisen 20. februar 2014

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

Siste nytt

Mye jobb med bandet: Joe (i midten) prøver som best hun kan å balansere studier med bandkarriere i elektronikatrioen Sassy 009. Her med kollegene Teodora Georgijevic (t.h.) og Sunniva Lindgård.

Mye jobb med bandet: Joe (i midten) prøver som best hun kan å balansere studier med bandkarriere i elektronikatrioen Sassy 009. Her med kollegene Teodora Georgijevic (t.h.) og Sunniva Lindgård.

Marte Bjerke

Studier og jobb – den vanskelige balansen

#joestuderermusikk: – Jeg planlegger hvert minutt av dagen. Til og med festing er lagt inn i timeplanen.
En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

Anders Hovind

Kirkemøtet: Anerkjenner kulturen i kirken

Kirkemøtet 2018 anerkjenner kirkemusikken som en integrert del av virksomheten, og ikke som pynt, mener Anders Hovind.
– Kirken er en nesten like stor kulturarena som kulturhusene, minner han om.

Kortnytt

Korps på frimerker


Kulturrådet: Vil legge større vekt på formidling


Kulturrådet: Flere og bedre søknader


Ung, norsk musikk i støtet på radio


Grande fikk 2200 underskrifter og et brannslokkingsapparat


Mest lest

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Privat

Notelesing: – La deg inspirere av skolens lese- og skriveopplæring

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

  • Del
  • SMS
Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Musikernes fellesorganisasjon (MFO)
Kontakt:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy

Meny

En fornærmelse mot publikum

MENING: La oss få tilbake levende musikk i musikkteateret, skriver nestlederne i MFO etter å ha sett «A Chorus Line».

2014022014343520150827200222

Det har i alle år vært opplest og vedtatt at musikkteater skal spilles med musikk framført av lys levende teatermusikere i graven eller på scenen i teaterlokalet. Nå har produksjonsselskapet Taran satt opp musikalen «A Chorus Line» på Chat Noir i Oslo med bruk av innspilt musikk. Det har ført til en stor debatt på Facebook om hva fraværet av levende musikere betyr både for denne forestillingen og for musikkteatertradisjonen.

Vi har nettopp besøkt en av forestillingene for selv å oppleve musikk på boks fra publikumsplass. Og la oss aller først si vi at ble imponert av aktørene på scenen som med dans og sang klarer å prestere på et så høyt nivå, nærmest til tross for omstendighetene. Scenen er alt for liten for danserne, men vi opplevde savnet av levende musikere som verre.

Når musikken er forhåndsinnspilt finnes det ingen mulighet for dynamikk mellom utøverne på scenen og musikerne i orkestret. Den forhåndsinnspilte musikken har ingen fleksibilitet, og både sang- og dansenumrene piskes fram av et ubønnhørlig orkester uten annen sans for timing enn den som kan hentes ut av en metronom. Det sier seg selv at dette også går ut over de store orkesternumrene. Det swinger jo ikke. En annen sak er hvordan orkestret låter. Instrumentene som er brukt på innspillingen er samplede og låter ikke bra. Av og til visste vi faktisk ikke om vi skulle le eller gråte.

Vi har med forundring lest kritikker hvor anmelderen synes dette er ok. Det er jo nettopp kontakten mellom scene og orkestergrav som tilfører en slik forestilling det overskuddet som gjør den verdt å se og høre. Bortsett fra den gode innsatsen på scenen hadde forestillingen et preg av å være et prosjekt på sparebluss, og langt unna det man kan oppleve i London eller New York.

I MFO arbeider vi naturligvis for å opprettholde arbeidsplasser for musikerne, og vi kan sikkert beskyldes for at vi ikke er uhildet. Men vi prøvde å se og høre denne forestillingen med objektive øyne og ører, og gikk likevel derfra med en følelse av å ha blitt snytt.

Vår dom er at dette ikke er godt musikkteater. La oss få tilbake ordentlige oppsetninger av gode musikaler, med god plass på scenene og med levende musikere, slik at det blir som det skal være. Hvis produsentene ikke får til det, kan de heller la være å sette opp noe. Denne oppsetningen av «A Chorus Line» er en fornærmelse både mot publikum og musikalen. For ikke å snakke om musikkteatersjangeren.

Kristin Haagensen og Anders Hovind

Nestledere i MFO (Musikernes fellesorganisasjon)

En forkortet versjon av innlegget sto på trykk i Dagsavisen 20. februar 2014

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

Siste nytt

Mye jobb med bandet: Joe (i midten) prøver som best hun kan å balansere studier med bandkarriere i elektronikatrioen Sassy 009. Her med kollegene Teodora Georgijevic (t.h.) og Sunniva Lindgård.

Mye jobb med bandet: Joe (i midten) prøver som best hun kan å balansere studier med bandkarriere i elektronikatrioen Sassy 009. Her med kollegene Teodora Georgijevic (t.h.) og Sunniva Lindgård.

Marte Bjerke

Studier og jobb – den vanskelige balansen

#joestuderermusikk: – Jeg planlegger hvert minutt av dagen. Til og med festing er lagt inn i timeplanen.
En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

En anerkjennelse: – Vedtaket i Kirkemøtet anerkjenner kulturens og kirkemusikkens plass som en integrert del av kirkens virksomhet, sier Anders Hovind, MFOs nestleder.

Anders Hovind

Kirkemøtet: Anerkjenner kulturen i kirken

Kirkemøtet 2018 anerkjenner kirkemusikken som en integrert del av virksomheten, og ikke som pynt, mener Anders Hovind.
– Kirken er en nesten like stor kulturarena som kulturhusene, minner han om.

Kortnytt

Korps på frimerker


Kulturrådet: Vil legge større vekt på formidling


Kulturrådet: Flere og bedre søknader


Ung, norsk musikk i støtet på radio


Grande fikk 2200 underskrifter og et brannslokkingsapparat


Mest lest

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Ny metodikk: Martin på sju år får undervisning av Julia Katarzyna Leikvoll, som mener instrumentalpedagoger kan ta lærdom av skolens lese- og skriveopplæring.

Privat

Notelesing: – La deg inspirere av skolens lese- og skriveopplæring

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Hjernene bak: Ojkos, ved prosjektgruppa, som består av fra venstre Kristoffer Fossheim Håvik, Henriette Eilertsen, Magnus Murphy Joelson (bak), Andreas Rotevatn og Tina Lægreid Olsen.

Rune Eriksen

Nytt tilbud til unge jazzkomponister

Ansvarlig redaktør:
Mona Askerød
Marked/annonser:
Rune Eriksen
Utgiver:
Musikernes fellesorganisasjon (MFO)
Kontaktinformasjon:
Redaksjon og marked
Annonsere:
Informasjon og priser
Sosiale medier:
Facebook • Twitter • RSS-feed

Telefon: 22 05 28 20
Epost: post@musikkultur.no

Besøksadresse:
Brugata 19, Oslo

Postadresse:
Postboks 9246 Grønland, 0134 Oslo

Musikkultur er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Les også: Musikkulturs personvernpolicy